Leer ons kennen
Over het Residentie Orkest
De start van het Residentie Orkest
De officiële startdatum van het Residentie Orkest was op zondagmiddag 20 november 1904, toen oprichter Henri Viotta zijn dirigeerstok in het Gebouw voor Kunsten & Wetenschappen hief.
De advocaat, dirigent, componist en conservatoriumdirecteur zette zich toen al twaalf jaar in voor de impact van muziek op de samenleving en de noodzaak van een uitzonderlijk orkest in Den Haag.
Op het programma stonden onder meer de Vierde symfonie van Tsjaikovski en het Vioolconcert van Mendelssohn. Op de foto zien we het orkest bij het tienjarig jubileum.
Topmusici naar Den Haag
Na een aantal moeilijke (financiële) jaren breekt er voor het orkest, zeker op artistiek vlak, een gouden tijd aan. Vooral tijdens de zomers in de Kurzaal werkt het met topmusici die naar Scheveningen afreizen.
Componisten als Richard Strauss, Igor Stravinsky, Maurice Ravel, Paul Hindemith en Béla Bartók dirigeren eigen werken. Als gastdirigenten treden onder anderen Georg Szell, Bruno Walter, Antal Doráti en Hans Knappertsbusch.
Op de foto de Italiaanse dirigent Arturo Toscanini voor het orkest in het Gebouw voor Kunsten & Wetenschappen (1938).
Leonard Bernstein
Net na de Tweede Wereldoorlog wordt mede door het Residentie Orkest in 1947 een eenmalig zomerfestival georganiseerd onder de noemer High Arts in het Low Lands, voorloper van het Holland Festival.
In dat jaar is daar ook de pas 29-jarige Leonard Bernstein die zijn Nederlands orkestdebuut maakte bij ons orkest. En dat niet alleen, hij valt op het allerlaatste moment in voor de solist door al dirigerend vanachter de vleugel het Pianoconcert in G van Ravel te spelen.
Chef-dirigent Willem van Otterloo
Jarenlang vormen chef-dirigent Willem van Otterloo en het Residentie Orkest een uitstekende combinatie. Hij weet een bijzondere reputatie op te bouwen door de hoge speelkwaliteit te koppelen aan een avontuurlijke programmering. Daarnaast staat hij bekend om de vele schoolconcerten voor de Haagse jeugd.
Ook internationaal timmert Van Otterloo aan de weg met uitgebreide concertreizen, onder meer in 1963 door de Verenigde Staten. Een omvangrijke, nog steeds actuele collectie grammofoonplaten met 125 composities ziet eveneens het licht onder Van Otterloo.
Op het Spuiplein
Na het afbranden van het Gebouw voor Kunsten & Wetenschappen in 1964 zwerft het Residentie Orkest jarenlang door de stad. De huisvesting in het nieuwe Congresgebouw blijkt niet optimaal en al snel rijpt het plan zelf een concertzaal te bouwen. Om deze zaal te bekostigen start het orkest met eigen inzamelacties, zoals de befaamde Bouw Mee-concerten.
In september 1987 opent koningin Beatrix de Dr. Anton Philipszaal en luistert tijdens het openingsconcert, onder leiding van chef-dirigent Hans Vonk, naar onder meer de Tweede suite uit Daphnis et Chloé van Ravel en Stravinsky’s Sacre du Printemps.
Chef-dirigent Anja Bihlmaier
Na chef-dirigenten als Jean Martinon, Ferdinand Leitner, Hans Vonk, Evgenii Svetlanov, Jaap van Zweden, Neeme Järvi en Nicholas Collon wordt in 2021 de Duitse Anja Bihlmaier benoemd tot chef-dirigent van het Residentie Orkest. Bihlmaier geldt als een snel rijzende ster in de internationale dirigentenwereld. In haar eerste seizoen dirigeert zij onder meer Mahlers Vierde symfonie en het imposante Requiem van Verdi.
Amare
In 2015 verhuist het Residentie Orkest wederom, naar het tijdelijke Zuiderstrandtheater in Scheveningen. Op het Spui wordt gebouwd aan een nieuw onderkomen voor Residentie Orkest, Nederlands Dans Theater, Koninklijk Conservatorium Den Haag en Stichting Amare.
In het najaar van 2021 is dit nieuwe cultuurhuis, met de fraaie naam Amare, klaar voor ingebruikname en wordt geopend door koning Willem-Alexander en koningin Máxima. De nieuwe Concertzaal heeft plek voor 1500 bezoekers.







"De partituur, het muzikale verhaal vertellen, dát betekent alles voor mij. Omdat er geen woorden nodig zijn, is het een onuitputtelijke bron van inspiratie en fantasie."
- Wouter Vossen - concertmeester
Ontmoet het orkest



Ilya Warenberg

Pieter van Loenen

Naomi Bach

Alexandra Bons

Orges Caku

Yuki Hayakashi

Agnes Houtsmuller

Momoko Noguchi

Irene Piazza

Francisca Portugal

Pieter Verschuijl

Hester van der Vlugt

Justyna Briefjes

Gerard Spronk

Barbara Krimmel

Ben Legebeke

Remus Rimbu

Abel Rodriguez Garcia

Sergiy Starzhynskiy

Cato Went

Diederik van Wassenaer

Hannah Strijbos

Timur Yakubov

Jozefien Dumortier

Moira Bette

Jan Buizer

Jieun Kim

Elisabeth Runge

Tanja Trede

Iteke Wijbenga

Roger Regter

Gideon den Herder


Justa de Jong

Miriam Kirby

Tom van Lent

Sven Weyens

Frank Dolman

Jorge Hernàndez

Jos Tieman

Astrid Schrijner

Martine van der Loo

Eline van Esch

Rieneke Brink

Janneke Groesz

Roger Cramers

Bárbara Patrício

Hilje van der Vliet

Alexander van Eerdewijk

Hans Colbers

Arno Stoffelsma

Jasper Grijpink

Dorian Cooke

Gretha Tuls

Simon Vandenbroecke

Erik Reinders

René Pagen

Ron Schaaper

Liz Hunfeld-Chell

Mirjam Steinmann

Erwin ter Bogt

Robert-Jan Hoffman

Timothy Dowling

Arno Schipdam

Wouter Iseger

Elias Gustafsson
Leer de staf kennen

Sven Arne Tepl

Miranda van Drie


Lucienne Bax

Marie-Noëlle Spaan

Sana van Iddekinge

Nynke Schreurs

Sebastiaan van Kempen

Patrick Kockelkoren

Harm Jan Schwantje

Nadia Frissen

Albert Scholte

Gijs Oudshoorn

Floortje Gerritsen

Jos van den Bogert

Ruth van de Putte

Marieke Meliesie

Maaike van der Wel

Leonidas Zhupali

Leontien Kröner-van Selms

Linda Grau

Maartje Verhoeven

Annemieke Quast

Jan Jaap Zwitser

Nick van Silfhout

Raymond Soerodikromo

Maurits Musch

Annelise Reid

Nathan Westland

Voline van Teeseling

Jorne van Bergeijk

Michiel Hazeleger

Lizette ten Katen-Brak

Céu Lopes
Dé plek voor talent
Wil jij onderdeel zijn van ons talentvolle orkest? We zijn regelmatig op zoek naar nieuw talent!

