Leer ons kennen
Over het Residentie Orkest
De start van het Residentie Orkest
De officiële startdatum van het Residentie Orkest was op zondagmiddag 20 november 1904, toen oprichter Henri Viotta zijn dirigeerstok in het Gebouw voor Kunsten & Wetenschappen hief.
De advocaat, dirigent, componist en conservatoriumdirecteur zette zich toen al twaalf jaar in voor de impact van muziek op de samenleving en de noodzaak van een uitzonderlijk orkest in Den Haag.
Op het programma stonden onder meer de Vierde symfonie van Tsjaikovski en het Vioolconcert van Mendelssohn. Op de foto zien we het orkest bij het tienjarig jubileum.
Topmusici naar Den Haag
Na een aantal moeilijke (financiële) jaren breekt er voor het orkest, zeker op artistiek vlak, een gouden tijd aan. Vooral tijdens de zomers in de Kurzaal werkt het met topmusici die naar Scheveningen afreizen.
Componisten als Richard Strauss, Igor Stravinsky, Maurice Ravel, Paul Hindemith en Béla Bartók dirigeren eigen werken. Als gastdirigenten treden onder anderen Georg Szell, Bruno Walter, Antal Doráti en Hans Knappertsbusch.
Op de foto de Italiaanse dirigent Arturo Toscanini voor het orkest in het Gebouw voor Kunsten & Wetenschappen (1938).
Leonard Bernstein
Net na de Tweede Wereldoorlog wordt mede door het Residentie Orkest in 1947 een eenmalig zomerfestival georganiseerd onder de noemer High Arts in het Low Lands, voorloper van het Holland Festival.
In dat jaar is daar ook de pas 29-jarige Leonard Bernstein die zijn Nederlands orkestdebuut maakte bij ons orkest. En dat niet alleen, hij valt op het allerlaatste moment in voor de solist door al dirigerend vanachter de vleugel het Pianoconcert in G van Ravel te spelen.
Chef-dirigent Willem van Otterloo
Jarenlang vormen chef-dirigent Willem van Otterloo en het Residentie Orkest een uitstekende combinatie. Hij weet een bijzondere reputatie op te bouwen door de hoge speelkwaliteit te koppelen aan een avontuurlijke programmering. Daarnaast staat hij bekend om de vele schoolconcerten voor de Haagse jeugd.
Ook internationaal timmert Van Otterloo aan de weg met uitgebreide concertreizen, onder meer in 1963 door de Verenigde Staten. Een omvangrijke, nog steeds actuele collectie grammofoonplaten met 125 composities ziet eveneens het licht onder Van Otterloo.
Op het Spuiplein
Na het afbranden van het Gebouw voor Kunsten & Wetenschappen in 1964 zwerft het Residentie Orkest jarenlang door de stad. De huisvesting in het nieuwe Congresgebouw blijkt niet optimaal en al snel rijpt het plan zelf een concertzaal te bouwen. Om deze zaal te bekostigen start het orkest met eigen inzamelacties, zoals de befaamde Bouw Mee-concerten.
In september 1987 opent koningin Beatrix de Dr. Anton Philipszaal en luistert tijdens het openingsconcert, onder leiding van chef-dirigent Hans Vonk, naar onder meer de Tweede suite uit Daphnis et Chloé van Ravel en Stravinsky’s Sacre du Printemps.
Chef-dirigent Anja Bihlmaier
Na chef-dirigenten als Jean Martinon, Ferdinand Leitner, Hans Vonk, Evgenii Svetlanov, Jaap van Zweden, Neeme Järvi en Nicholas Collon wordt in 2021 de Duitse Anja Bihlmaier benoemd tot chef-dirigent van het Residentie Orkest. Bihlmaier geldt als een snel rijzende ster in de internationale dirigentenwereld. In haar eerste seizoen dirigeert zij onder meer Mahlers Vierde symfonie en het imposante Requiem van Verdi.
Amare
In 2015 verhuist het Residentie Orkest wederom, naar het tijdelijke Zuiderstrandtheater in Scheveningen. Op het Spui wordt gebouwd aan een nieuw onderkomen voor Residentie Orkest, Nederlands Dans Theater, Koninklijk Conservatorium Den Haag en Stichting Amare.
In het najaar van 2021 is dit nieuwe cultuurhuis, met de fraaie naam Amare, klaar voor ingebruikname en wordt geopend door koning Willem-Alexander en koningin Máxima. De nieuwe Concertzaal heeft plek voor 1500 bezoekers.
"De partituur, het muzikale verhaal vertellen, dát betekent alles voor mij. Omdat er geen woorden nodig zijn, is het een onuitputtelijke bron van inspiratie en fantasie."
- Wouter Vossen - concertmeester
Ontmoet het orkest
Ilya Warenberg
Pieter van Loenen
Naomi Bach
Alexandra Bons
Orges Caku
Yuki Hayakashi
Agnes Houtsmuller
Momoko Noguchi
Irene Piazza
Francisca Portugal
Pieter Verschuijl
Hester van der Vlugt
Justyna Briefjes
Gerard Spronk
Barbara Krimmel
Ben Legebeke
Abel Rodriguez Garcia
Sergiy Starzhynskiy
Cato Went
Diederik van Wassenaer
Hannah Strijbos
Timur Yakubov
Jozefien Dumortier
Moira Bette
Jan Buizer
Jieun Kim
Elisabeth Runge
Tanja Trede
Iteke Wijbenga
Roger Regter
Gideon den Herder
Justa de Jong
Miriam Kirby
Tom van Lent
Sven Weyens
Frank Dolman
Jorge Hernàndez
Jos Tieman
Astrid Schrijner
Martine van der Loo
Eline van Esch
Rieneke Brink
Janneke Groesz
Roger Cramers
Bárbara Patrício
Hilje van der Vliet
Alexander van Eerdewijk
Hans Colbers
Arno Stoffelsma
Jasper Grijpink
Dorian Cooke
Gretha Tuls
Simon Vandenbroecke
Erik Reinders
René Pagen
Ron Schaaper
Liz Hunfeld-Chell
Mariëlle van Pruijssen
Mirjam Steinmann
Erwin ter Bogt
Robert-Jan Hoffman
Timothy Dowling
Arno Schipdam
Wouter Iseger
Elias Gustafsson
Leer de staf kennen
Sven Arne Tepl
Miranda van Drie
Lucienne Bax
Marie-Noëlle Spaan
Sana van Iddekinge
Nynke Schreurs
Sebastiaan van Kempen
Patrick Kockelkoren
Harm Jan Schwantje
Nadia Frissen
Albert Scholte
Gijs Oudshoorn
Floortje Gerritsen
Jos van den Bogert
Ruth van de Putte
Marieke Meliesie
Wenny Roeffen
Maaike van der Wel
Leontien Kröner-van Selms
Linda Grau
Maartje Verhoeven
Annemieke Quast
Jan Jaap Zwitser
Nick van Silfhout
Raymond Soerodikromo
Maurits Musch
Annelise Reid
Nathan Westland
Voline van Teeseling
Michiel Hazeleger
Lizette ten Katen-Brak
Céu Lopes
Dé plek voor talent
Wil jij onderdeel zijn van ons talentvolle orkest? We zijn regelmatig op zoek naar nieuw talent!