Meer over Justyna
Mijn moeder speelde viool en als ik ’s avonds in mijn bed lag en haar hoorde oefenen begreep ik niet hoe je uit zo’n mooi uitziend instrument muziek kon toveren. Ik twijfelde een tijd tussen de piano en viool, maar juist omdat de viool onbereikbaarder leek en ik daar nieuwsgierig naar bleef, koos ik voor de viool. Ik bespeel nu een viool uit 2019; na een lange zoektocht heb ik een prachtige viool gevonden, gemaakt door Andrew Finnigan en Pia Klaembt. Ik had nooit gedacht bij een nieuwbouwviool uit te komen! Toch was het deze die mijn hart heeft gestolen; een instrument met een warm en vol geluid en nog steeds volop in ontwikkeling. Dat ik de eerste bespeler ben van deze viool is echt bijzonder; wij ontdekken elkaar en de zoektocht is nog lang niet beëindigd!
2004
Viool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Peter Brunt, Kees Hülsmann en Janet Krause en twee jaar kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.
Beethoven
Waar luister ik graag naar?
Schuberts Arpeggione sonate is een werk dat vaker op andere instrumenten wordt gespeeld dan het instrument waarvoor het geschreven is, de arpeggione! Op deze cd hoor je de muziek gespeeld op de arpeggione en precies zo is het bedoeld. Met de klank van dit instrument in zijn hoofd heeft Schubert de sonate gecomponeerd. Het stuk zelf heeft nog een extra betekenis voor mij, omdat ik het met mijn gezin heb gespeeld voor mijn vader, toen hij nog in staat was naar een concert te komen, en later, na zijn overlijden ook bij het laatste afscheid. Het blijft altijd ontroerend. Op deze cd staat ook Schuberts meesterwerk, zijn strijkkwintet. Het tweede deel is onovertroffen, welke uitvoering je ook beluistert…
Verder is het moeilijk om favoriete werken te vinden. Er is zoveel moois. Mijn liefde voor het orkest en orkestrepertoire is zeker ontstaan door de kennismaking met Mahler, Sjostakovitsj en Bruckner, en ook de Symfonie van Franck, de eerste symfonie die ik in het Residentie Orkest heb gespeeld! Bruckner 9 vond ik een van de hoogtepunten van het vorige seizoen.
Beethoven. Ik verwijs graag naar al zijn strijkkwartetten, vooral die uit zijn midden- en late periode. Zijn symfonieën zijn ook fantastisch, met als een van de hoogtepunten het Allegretto, het tweede deel van de Zevende symfonie.
En tot slot: de Matthäus Passion van Bach. Het is een voorrecht deze jaarlijks te mogen spelen.
Het moment waar ik het meest naar uitkijk is de aria ‘Aus Liebe’, voor sopraan, fluit en twee hobo’s da caccia. Toen Carolyn Sampson jaren geleden deze aria bij ons zong wist ik niet wat ik hoorde, wat een stem! Het blijft voor mij het meest ontroerende moment uit de Matthäus Passion.
The Hague String Trio
The Hague String Trio werd in 2006 opgericht door Justyna Briefjes, Julia Dinerstein en Miriam Kirby. Zij ontmoetten elkaar in Den Haag na jaren van studie en werk in vele landen, waaronder Rusland, Mexico, Noorwegen, Engeland, Duitsland en Nederland, en kwamen bij elkaar om hun liefde voor kamermuziek te delen. Sindsdien hebben zij zich tot een hecht ensemble gevormd.
Het trio verkent graag het uitgebreide strijktriorepertoire, van de geliefde meesterwerken tot minder bekende composities die volgens hen de moeite waard zijn om gehoord te worden. Zij werken nauw samen met componisten zoals Robin Holloway, Kerry Woodward, Arne Werkman en Reza Nakisa, evenals andere musici, onder wie hoboïste Pauline Oostenrijk en pianist Daniël Kramer, met wie zij al vele concerten hebben gegeven. Sinds seizoen '21/'22 zijn ze een nieuwe samenwerking aangegaan met pianiste Ksenia Kouzmenko.
The Hague String Trio treedt op in heel Nederland en daarnaast in het buitenland zoals Engeland, Duitsland, Zwitserland en Tsjechië.
In 2019 is de cd After the Darkness uitgebracht, die bestaat uit werken van Joodse componisten wier levens verwoest zijn in de Tweede Wereldoorlog door vervolging, moord of verbanning. De cd is beloond met prachtige recensies uit binnen- en buitenland; van Gramophone, een beoordeling met een 10 in de Luister, een Supersonic award van Pizzicato uit Luxemburg en een 4 sterren recensie in BBC Music Magazine. Ook werd After the Darkness genomineerd voor de 2020 International Classical Music Awards in de categorie Chamber Music.
Hun meest recente cd, Celebrating Women! is een verzameling van nooit eerder opgenomen strijktrio’s van vrouwelijke componisten uit de tweede helft van de 19e en eerste helft van de 20e eeuw. Ook deze ontving vele positieve recensies, waaronder 5 sterren van Pizzicato, en de recensent van MusicWeb International schreef: ‘Professionals to their fingertips… the performances are excellent’.
Beide cd’s zijn gekozen als cd van de week in het radioprogramma Passaggio op NPO Radio 4.
Justyna en Miriam zijn beiden lid van het Residentie Orkest in Den Haag en Julia is een vooraanstaand altviooldocente aan verschillende conservatoria in Nederland.
https://www.facebook.com/TheHagueStringTrio