Programmaboekje
Sjostakovitsj 5
vrijdag 2 februari
20:15
uur tot circa 22:15 uur
Het Residentie Orkest schittert vanavond met een topbezetting in meesterwerken van Rachmaninov en Sjostakovitsj.
Programma
Voorafgaand aan dit concert vindt er om 19.30 uur een Starter plaats. Deze kun je bijwonen in de Swing op de eerste verdieping links naast de garderobe.
Charles Ives (1874-1954)
The Unanswered Question (1908)
Sergej Rachmaninov (1873-1943)
Pianoconcert nr. 4 in g, op. 40 (1926/1941)
Allegro
Largo
Allegro vivace
In de pauze schenken wij een gratis drankje.
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)
Symfonie nr. 5 in d, op. 47 (1937)
Moderato
Allegretto
Largo
Allegro non troppo
Waar ga je naar luisteren?
Russen en Amerikanen bevolken dit concert. Ives was op en top Amerikaans. De muziek van Sjostakovitsj was Russisch, beter gezegd Sovjet, al was dat wel tegen wil en dank. Rachmaninov wist beide in zijn laatste pianoconcert te verenigen: Russische romantiek in een soms jazzy jasje.
Vragen van de kosmos
‘Er bestaan geen domme vragen, hooguit domme antwoorden’, schijnt enkele eeuwen geleden een wijze rabbi ooit tegen zijn leerlingen gezegd te hebben. Het is een uitspraak die perfect op The unanswered question van Ives toepasbaar zou kunnen zijn. De korte compositie die hij al in 1908 schreef bestaat uit drie lagen. De strijkers spelen zeer zacht hoge, uiterst tonale akkoorden. Tegen dit ijle klankveld, volgens Ives de eeuwigheid van de kosmos, stelt een enkele trompet een vraag. Vier houtblazers doen een poging tot een antwoord, maar komen niet verder dan enkele atonale samenklanken. De trompet herhaalt zijn vraag, maar het antwoord wordt steeds complexer en onduidelijker. Ten slotte is het laatste antwoord een imitatie van de vraag die daardoor onbeantwoord blijft. De kosmos beweegt echter oneindig traag verder.
Jazz
Toen Sergej Rachmaninov in 1918 uit het door revolutie geteisterde Rusland naar Amerika vluchtte, moest hij alle zeilen bijzetten om er financieel weer bovenop te komen. Vrijwel al zijn tijd was gevuld met concerten en van componeren kwam niet veel. Pas in 1926 nam hij schetsen voor een nieuw pianoconcert, dat hij uit Rusland had meegenomen weer ter hand. Maar de jaren in Amerika hadden zijn stijl wel veranderd. Waren zijn vroegere werken van een rijke romantische inslag, nu richtte hij zich wat meer tot de moderne muziek van zijn tijd. Vooral zijn avant-gardistische landgenoot Alezander Skriabin boeide hem uitermate. Maar ook had hij de jazz omarmd. Hij was fan van Paul Whitemans jazzorkest, was in 1924 aanwezig bij de première van Gershwins Rhapsody in Blue en speelde in zijn vrije tijd voor zijn eigen plezier regelmatig jazz op de piano. Beide elementen spelen een grote rol in dit Pianoconcert nr. 4, al heeft het langzame deel nog wel een mooie romantische, Russisch aandoende brede melodie. Het publiek was wat minder enthousiast over zijn nieuwe muzikale inzichten. Het verwachtte de oude vertrouwde Rachmaninov met zijn weelderige negentiende-eeuwse melodieën, maar werd getrakteerd op een behoorlijk twintigste-eeuws stuk. Nog steeds is dit Pianoconcert nr. 4, ondanks de verbeteringen die hij later van het werk maakte, zijn minst gespeelde. En dat is onterecht, want juist het feit dat Rachmaninov openstond voor nieuwe ontwikkelingen in de muziek en daardoor zijn stijl liet beïnvloeden toont de ware creativiteit van de componist.
Optimistische tragedie
Kon Rachmaninov nog ontsnappen aan de Russische revolutie en de Sovjet-Unie die daaruit ontstond, Dmitri Sjostakovitsj had die mogelijkheid niet, domweg omdat hij bij het uitbreken van die revolutie nog maar elf jaar oud was. Het heeft hem voor het leven getekend. Van het begin af aan hebben de Sovjetleiders kunst en cultuur, waaronder de muziek, volledig onderworpen aan het ideaal van het communisme, waardoor Sjostakovitsj bij het componeren vrijwel nooit zijn muzikale hart heeft kunnen volgen. In het begin viel het nog wel mee, maar toen Stalin in 1932 als absoluut dictator de macht had gegrepen, was het gedaan met elke vrijheid. Sjostakovitsj kon het uitzingen tot 1936. Toen ging het ook bij hem mis. Zijn satirische en erotische opera Lady Macbeth van Mtensk werd door Stalin afgekeurd en door de pers genadeloos verguisd. Sjostakovitsj was zijn leven niet meer zeker maar revancheerde zich met zijn Vijfde symfonie, helemaal in de stoere maar begrijpelijke stijl van het door de machthebbers gepropageerde socialistisch realisme. Zelf noemde Sjostakovitsj de heldhaftige en triomfantelijke muziek in een vlaag van nederigheid ‘Het antwoord van een Sovjetkunstenaar op terechte kritiek’. Maar de toehoorders die in januari 1938 de première bijwoonden en de symfonie enthousiast ontvingen wisten wel beter. Zij ervoeren het werk dan ook als een uiting van het leed dat het Sovjetvolk moest ondergaan onder het juk van Stalins ‘Grote Terreur’. Musicoloog Leonid Entelis wist de tweeslachtigheid van de symfonie naderhand kernachtig weer te geven als een ‘optimistische tragedie’.
Kees Wisse
Liever op papier? Download een beknopte printbare versie van dit programma.
Biografieën
Het Residentie Orkest biedt de dirigent en solist bij dit concert een linosnede aan van de Haagse kunstenaar Mariska Mallee.
Fun Fact
Perfectionistische voetballiefhebber
Sjostakovitsj was een perfectionist. Alle klokken in zijn appartement liepen precies gelijk en hij testte de Russische posterijen door zichzelf regelmatig kaarten te sturen. Maar hij was ook dol op voetbal en als het even kon, zat hij op de tribune bij zijn favoriete voetbalclub: Zenit Leningrad.
RO QUIZ
Is Rachmaninov in Den Haag geweest?-
Absoluut niet
Goede antwoord: Jazeker wel
Rachmaninov heeft op zijn vele tournees ook Den Haag aangedaan. In oktober 1928 arriveerde hij met zijn vrouw, zijn pianostemmer en twee vleugels op het Haagse Staatsspoorstation, het huidige Centraal Station. De uitverkochte grote zaal van het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen werd na het concert bijkans afgebroken en Rachmaninov dankte zijn publiek met maar liefst drie toegiften.
-
Jazeker wel
Goede antwoord: Jazeker wel
Rachmaninov heeft op zijn vele tournees ook Den Haag aangedaan. In oktober 1928 arriveerde hij met zijn vrouw, zijn pianostemmer en twee vleugels op het Haagse Staatsspoorstation, het huidige Centraal Station. De uitverkochte grote zaal van het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen werd na het concert bijkans afgebroken en Rachmaninov dankte zijn publiek met maar liefst drie toegiften.
-
Alleen op het strand
Goede antwoord: Jazeker wel
Rachmaninov heeft op zijn vele tournees ook Den Haag aangedaan. In oktober 1928 arriveerde hij met zijn vrouw, zijn pianostemmer en twee vleugels op het Haagse Staatsspoorstation, het huidige Centraal Station. De uitverkochte grote zaal van het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen werd na het concert bijkans afgebroken en Rachmaninov dankte zijn publiek met maar liefst drie toegiften.
Goede antwoord: Jazeker wel
Rachmaninov heeft op zijn vele tournees ook Den Haag aangedaan. In oktober 1928 arriveerde hij met zijn vrouw, zijn pianostemmer en twee vleugels op het Haagse Staatsspoorstation, het huidige Centraal Station. De uitverkochte grote zaal van het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen werd na het concert bijkans afgebroken en Rachmaninov dankte zijn publiek met maar liefst drie toegiften.
Vandaag in het orkest
Help Den Haag aan muziek!
Steun ons en help alle inwoners van Den Haag te bereiken en te verbinden met onze muziek.
Bekijk alle programmaboekjes
Houd rekening met uw buren en zet de helderheid van uw scherm omlaag.