Programmaboekje

Stravinsky’s Vuurvogel

zondag 3 maart
14:15 uur tot circa 16:15 uur

Een middag vol passie en spanning. Luister naar sprookjesachtige symfonische verhalen en de betoverende klanken van een topcellist.

Programma

Waar ga je naar luisteren?

Een concert met een paar van de vele facetten die de Russische muziek rijk is. En dat sluit mooi aan bij de titel die Lex van Delden gaf aan zijn Sinfonia III.

Briljant

In de tijd na de Tweede Wereldoorlog, waarin de muziekwereld ook in Nederland zich te buiten ging aan allerlei gewaagde experimenten, ging Lex van Delden daar niet in mee. Zijn eigen muzikale gevoel volgend benaderde hij tonaliteit op een uitdagende manier, maar liet het nooit helemaal los. In zijn Sinfonia III, geschreven voor het Holland Festival van 1955, gaat hij uit van een reeks van 21 noten die hij verdeelt in twee helften van tien noten, verbonden door een centrale noot. Door het hele stuk komen delen van deze toonreeks voor die hij varieert en in steeds nieuwe gedaantes met elkaar verbindt, als een briljant met talloze facetten die het thema telkens anders belichten. Tot aan het slot de complete reeks in de lage strijkers te horen is.

Deuntje

Ze kenden elkaar goed, componist Dmitri Sjostakovitsj en cellist Mstislav Rostropovitsj en het lag voor de hand dat de een ooit eens een celloconcert voor de ander zou schrijven. Het zou tot 1959 duren voor het zover was. Volgens Sjostakovitsj was het ‘niet meer dan een deuntje dat ik wat verder heb uitgewerkt’, maar Rostropovitsj wist wel beter. Al kort daarna vond de première van het Celloconcert nr. 1 plaats in Leningrad en ging het zelfs mee naar Amerika tijdens een culturele uitwisseling met de Sovjet-Unie waar Sjostakovitsj en Rsostropovitsj verplicht aan moesten deelnemen. De uitvoering met het Philadelphia Orchestra was een groot succes. Zozeer dat dirigent Eugene Ormandy zijn agenda schoonveegde en er onmiddellijk een plaatopname van maakte. Overigens was het ‘deuntje’ waar Sjostakovitsj het over had nog een laatste sneer naar de in 1953 overleden Stalin, die zoveel componisten het leven zuur had gemaakt. Het was een parodie op het volksliedje Suliko, een favoriet van de dictator dat hij voortdurend gezongen had.

Heksensabbat

Gefascineerd was Modest Moesorgski door het griezelverhaal over een heksensabbat in de nacht van het feest van Sint Jan van Nikolai Gogol. De componist had woeste plannen om er een opera van te maken, maar het werd ‘slechts’ een symfonisch gedicht met als titel Een nacht op de kale berg, al liet het idee van een opera hem niet los. Hij maakte er een bewerking van dat een plek zou moeten krijgen in twee opera’s waar hij aan werkte maar die hij nooit afkreeg. Het was deze operaversie – het originele symfonisch gedicht was zoek – die Nikolaj Rimski-Korsakov onder ogen kreeg en bewerkte. Nu ja, bewerkte, het was eerder een vrije parafrase dan dat hij het oorspronkelijke werk zo trouw mogelijk volgde. Wat dat betreft kun je Rimski-Korsakov in deze populair geworden versie eerder zien als mede-componist dan als arrangeur.

Modern ballet

Van Stalin had Igor Stravinsky in tegenstelling tot Sjostakovitsj geen last gehad. Hij was wat ouder dan Sjostakovitsj en was al voor de Russische revolutie uit zijn vaderland vertrokken. Op verzoek van Sergej Diaghilev was hij  naar Parijs gegaan waar de befaamde Ballets russes van de impresario huisde. Daar werd zijn eerste echte grote werk een ballet over het Russische volkssprookje van de vuurvogel, die een prins helpt een mooi prinses uit handen van een boze tovenaar te redden. Stravinsky nam de opdracht zeer serieus. Hij was nauw betrokken bij de enscenering en de choreografie die hij tot in detail in zijn muziek verwerkte. Ook kreeg hij van Diaghilev een groot orkest tot zijn beschikking zodat hij een veelheid aan verschillende klanken kon realiseren. Het succes was enorm, niet in de laatste plaats omdat de muziek minstens even kleurrijk was als wat er podium gebeurde. Het was voor die tijd modern ballet, met daarop minstens even moderne muziek, maar zonder dat het leidde tot een shockerende stijlbreuk. Die liet overigens niet lang op zich wachten met het schandaal rond de avantgardistische Le Sacre du Printemps twee jaar later.

Kees Wisse

Liever op papier? Download een beknopte printbare versie van dit programma.

N.B. Voor en na het concert maakt een videograaf sfeerbeelden voor een video over Amare.

Biografieën

Residentie Orkest Den Haag
Orkest
Het Residentie Orkest zet al bijna 120 jaar de toon als symfonieorkest. Daar zijn we trots op. We hebben een breed, verrassend en uitdagend repertoire en voeren de mooiste composities uit.
Jun Märkl
Dirigent
Is o.a. vaste gastdirigent Residentie Orkest en Oregon Symphony en Music Director van het National Symphony Orchestra of Taiwan.
Nicolas Altstaedt
Cello
De Duits-Franse cellist is een veelzijdig kunstenaar. Als solist, dirigent en artistiek directeur voert hij repertoires uit van oude meesters tot hedendaagse pioniers.
Het Residentie Orkest biedt de dirigent en solist bij dit concert een linosnede aan van de Haagse kunstenaar Mariska Mallee.

Fun Fact

Fireberg

Hoe beroemd Stravinsky was dankzij zijn ‘Firebird’, zoals de Engelse titel van L’Oiseau de feu luidt, vertelde hij zelf aan een Amerikaans journalist: “Toen ik eens in Amerika in de trein zat, werd ik vol ontzag aangesproken als Mr. Fireberg.”

RO QUIZ

Wie dirigeerde De Vuurvogel bij het Residentie Orkest in 1928?
  • Chef-dirigent Peter van Anrooy

    Goede antwoord: Igor Stravinsky zelf

    Halverwege de jaren twintig van de vorige eeuw was Igor Stravinsky een beroemd componist, zeker in Europa. De verdiensten uit zijn werk waren niet slecht, maar er moesten dan ook een heleboel monden gevuld worden. Stravinsky was getrouwd, had enkele kinderen en kreeg ook de zorg voor zijn moeder. Om zijn inkomstenstroom wat regelmatiger te maken, trad hij daarom veelvuldig op als dirigent en pianist waaronder in Nederland. In september 1928 maakte Igor Stravinsky bij het Residentie Orkest zijn opwachting voor een concert geheel gewijd aan zijn muziek. Zoals De Vuurvogel die hij ook zelf dirigeerde. Stravinsky genoot van zijn verblijf in het Kurhaus; hij flaneerde langs het strand en dineerde dagelijks uitgebreid in het Kurhausrestaurant. Het betalen liet hij graag aan anderen over want “the world will pay me back what they didn’t pay to Bartók and Mozart”.

  • De bekende Stravinsky-dirigent Pierre Monteux

    Goede antwoord: Igor Stravinsky zelf

    Halverwege de jaren twintig van de vorige eeuw was Igor Stravinsky een beroemd componist, zeker in Europa. De verdiensten uit zijn werk waren niet slecht, maar er moesten dan ook een heleboel monden gevuld worden. Stravinsky was getrouwd, had enkele kinderen en kreeg ook de zorg voor zijn moeder. Om zijn inkomstenstroom wat regelmatiger te maken, trad hij daarom veelvuldig op als dirigent en pianist waaronder in Nederland. In september 1928 maakte Igor Stravinsky bij het Residentie Orkest zijn opwachting voor een concert geheel gewijd aan zijn muziek. Zoals De Vuurvogel die hij ook zelf dirigeerde. Stravinsky genoot van zijn verblijf in het Kurhaus; hij flaneerde langs het strand en dineerde dagelijks uitgebreid in het Kurhausrestaurant. Het betalen liet hij graag aan anderen over want “the world will pay me back what they didn’t pay to Bartók and Mozart”.

  • Igor Stravinsky zelf

    Goede antwoord: Igor Stravinsky zelf

    Halverwege de jaren twintig van de vorige eeuw was Igor Stravinsky een beroemd componist, zeker in Europa. De verdiensten uit zijn werk waren niet slecht, maar er moesten dan ook een heleboel monden gevuld worden. Stravinsky was getrouwd, had enkele kinderen en kreeg ook de zorg voor zijn moeder. Om zijn inkomstenstroom wat regelmatiger te maken, trad hij daarom veelvuldig op als dirigent en pianist waaronder in Nederland. In september 1928 maakte Igor Stravinsky bij het Residentie Orkest zijn opwachting voor een concert geheel gewijd aan zijn muziek. Zoals De Vuurvogel die hij ook zelf dirigeerde. Stravinsky genoot van zijn verblijf in het Kurhaus; hij flaneerde langs het strand en dineerde dagelijks uitgebreid in het Kurhausrestaurant. Het betalen liet hij graag aan anderen over want “the world will pay me back what they didn’t pay to Bartók and Mozart”.

Goede antwoord: Igor Stravinsky zelf

Halverwege de jaren twintig van de vorige eeuw was Igor Stravinsky een beroemd componist, zeker in Europa. De verdiensten uit zijn werk waren niet slecht, maar er moesten dan ook een heleboel monden gevuld worden. Stravinsky was getrouwd, had enkele kinderen en kreeg ook de zorg voor zijn moeder. Om zijn inkomstenstroom wat regelmatiger te maken, trad hij daarom veelvuldig op als dirigent en pianist waaronder in Nederland. In september 1928 maakte Igor Stravinsky bij het Residentie Orkest zijn opwachting voor een concert geheel gewijd aan zijn muziek. Zoals De Vuurvogel die hij ook zelf dirigeerde. Stravinsky genoot van zijn verblijf in het Kurhaus; hij flaneerde langs het strand en dineerde dagelijks uitgebreid in het Kurhausrestaurant. Het betalen liet hij graag aan anderen over want “the world will pay me back what they didn’t pay to Bartók and Mozart”.

Vandaag in het orkest

Hannah Strijbos

Altviool

Erik Reinders

Fagot

Erwin ter Bogt

Trompet
Help Den Haag aan muziek!

Steun ons en help alle inwoners van Den Haag te bereiken en te verbinden met onze muziek.

Bekijk alle programmaboekjes

Zit u in de zaal?

Houd rekening met uw buren en zet de helderheid van uw scherm omlaag.