Programmaboekje

Fauré’s Requiem

zondag 19 oktober
14:15 uur tot circa 16:30 uur

Een bijzonder en gevarieerd concert waarin we het Groot Omroepkoor verwelkomen voor Fauré’s hemelse Requiem.

📳

Zet je telefoon op stil en dim het scherm, zodat je anderen niet stoort tijdens het concert. Foto’s maken is toegestaan tijdens het applaus.

Programma

Waar ga je naar luisteren?

Een van de beste koren uit Europa met een van de mooiste requiems ooit gecomponeerd – het Groot Omroepkoor keert terug naar Den Haag voor Gabriel Fauré’s Requiem. Deze mis opent het hart, met golven van ontroering tegenover zachte troost. Geen afscheid, maar een eerbetoon aan het leven zelf: een requiem voor zij die leven en doorgaan.
Mystieke eenvoud

Maar dit concert begint met Miroir de Peine van de Nederlandse componist Hendrik Andriessen, een ingetogen liederencyclus over Christus’ lijdensweg bezien door de ogen van Maria. Maria’s hart breekt tijdens de laatste uren van haar zoon Jezus, wiens doodsstrijd ze machteloos moet aanzien. Zo kwam Andriessen, die geen fan was van het ultra-emotionele expressionisme, tot een melancholieke en ingetogen meditatie op het Lijdensverhaal en een lofzang op de waarachtige moederliefde. De liederencyclus Miroir de Peine, aanvankelijk geschreven voor sopraan en orgel, ontstond in 1923 op teksten van de dichter Henri Ghéon. Andriessen koos bewust voor een archaïsche liederencyclus, waarin mystieke eenvoud, universele liefde en religieuze devotie de toon zetten. Zo ontstonden vijf intieme ‘gebeden’ die - ook in de bewerking voor orkest die Andriessen er tien jaar later van maakte - sereen maar krachtig uitdrukking geven aan de vergeefse roep om hulp en het verlangen naar intimiteit.

Een slanke Griekse maagd

Het wezenlijkste deel van Beethovens inkomsten kwam voort uit compositieopdrachten, hem toebedeeld door aristocratische bewonderaars. Zo toog Beethoven in de zomer van 1806 naar het Hongaarse paleis van graaf Franz Brunsvik, waar hij in aanwezigheid van de drie zusters van de graaf een heerlijke tijd doorbracht. Nog voor de zomer om was, vertrok Beethoven naar het zomerverblijf van prins Karl Lichnowsky in Silezië. Lichnowsky introduceerde Beethoven aan een buurman, graaf Franz Oppersdorff, een gefortuneerd aristocraat die zoveel belang hechtte aan muziek dat hij geen enkel personeelslid aannam dat geen instrument bespeelde. Als groot bewonderaar van Beethoven liet hij direct een uitvoering regelen van diens Tweede symfonie en gaf hij Beethoven bij die gelegenheid opdracht tot het componeren van twee nieuwe symfonieën. Beethoven legde zijn Symfonie in c (de Vijfde) terzijde en begon aan een nieuwe, die hij in het najaar van 1806 nog voltooide ten paleize van Lichnowsky. Het was echter niet het orkest van Oppersdorff dat de première van de Vierde symfonie speelde. Deze Vierde werd voor het eerst gespeeld tijdens een Weens concert in maart 1807, ten paleize van prins Lobkowitz, een van Beethovens andere mecenassen.

In het oeuvre van Beethoven is de Vierde samen met de Achtste, de minst gespeelde symfonie. Misschien omdat ze, met haar klassieke snit naar Mozart en Haydn, zo afsteekt bij de haar omringende symfonieën, de krachtige Eroica en de populaire Vijfde. “Zoals nr. 8 in het dal leeft tussen de kolossale nr. 9 en de bijna even kolossale nr. 7, zo wordt nr. 4 evenzeer overschaduwd”, stelde encyclopedist Sir George Grove vast. Robert Schumann typeerde de Vierde het mooist: “Een slanke Griekse maagd tussen twee Noorse giganten.”

Een wiegelied van de dood

Het is niet duidelijk waarom Gabriel Fauré in 1887 aan een requiem begon. Was het omdat zijn vader twee jaar daarvoor was overleden of omdat zijn moeder op sterven lag? Zelf zou hij zeggen: “Ik heb het nergens voor gecomponeerd, gewoon voor het plezier.” Wel wilde hij iets anders schrijven dan gebruikelijk, hij verafschuwde namelijk de dramatische en bombastische dodenmissen van bijvoorbeeld Berlioz en Verdi. Maar bovenal had Fauré een heel andere visie op de dood dan in deze requiems te horen was. “Een gelukkige bevrijding, een streven naar geluk hierboven in plaats van een pijnlijke ervaring”, zo beschouwde Fauré het sterven. En dat uitte hij in de hoopvolle en ingetogen klanken van zijn Requiem: “Mijn Requiem is zachtmoedig van temperament, zoals ikzelf”, zei hij erover. “Het drukt niet de angst voor de dood uit. Iemand noemde het zelfs een wiegelied van de dood.” Bewust koos Fauré er voor om geen ‘Dies irae’ in zijn Requiem op te nemen; een donderend deel over de Dag des Oordeels paste niet in zijn visie op de dood. Wel toonzette hij het ‘Pie Jesu’, met een ontroerende sopraansolo en met de nadruk op het woord ‘requiem’, oftewel ‘rust’. Het werd een van de mooiste en beroemdste delen en klonk uiteraard op Fauré’s eigen begrafenis in 1924.

Liever op papier? Download een beknopte printbare versie van dit programma.

Biografieën

Residentie Orkest Den Haag
Het Residentie Orkest zet al 120 jaar de toon als symfonieorkest. Daar zijn we trots op. We hebben een breed, verrassend en uitdagend repertoire en voeren de mooiste composities uit.
Tianyi Lu
Dirigent
De Nieuw-Zeelandse Tianyi Lu staat internationaal bekend om haar opwindende energie op het podium, haar diep creatieve interpretatie en haar openhartige leiderschap.
Judith van Wanroij
Sopraan
De Finse pianist, winnaar van talloze prijzen, staat bekend om zijn rijke palet aan klankkleuren, zijn gedifferentieerde en zangerige frasering en expressieve intelligentie.
Raoul Steffani
Bariton
Als een van de meest toonaangevende Nederlandse zangers van zijn generatie, is bariton Raoul Steffani recentelijk geprezen door Opernwelt als “singing fresh and lyrically clear, with a sensitive interpretation, from an intelligent theatrical distance.” Raoul won in 2023 de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs.
Groot Omroepkoor
Het Groot Omroepkoor, opgericht kort na de Tweede Wereldoorlog, is het enige koor in Nederland dat het grote koor-symfonische repertoire op professionele wijze uitvoert. Het koor is nauw verbonden met de Nederlandse Publieke Omroep.
Wil je de liedteksten van ‘Miroir de Peine’ en het ‘Requiem’ meelezen? Download ze hier!

Fun Fact

Rebelse Fauré

Fauré’s eerste baan was geen succes. Als organist van de basiliek Saint-Sauveur in Rennes glipte hij regelmatig tijdens de mis naar buiten om een sigaret te roken. Hij verscheen zelfs een keer op zondagochtend in zijn kleren van het bal van die nacht, wat niet in goede aarde viel bij de pastoor.

RO QUIZ

Waar was de publieke première van Beethovens Vierde symfonie?
  • Musikverein

    Goede antwoord: Burgtheater

    De eerste (besloten) uitvoering van Beethovens Vierde symfonie vond plaats in maart 1807 in paleis Lobkowitz, met op datzelfde privéconcert de wereldpremières van de Ouverture ‘Coriolan’ en het Pianoconcert nr. 4. Het grote publiek kon pas kennismaken met Beethovens Vierde in april 1808, in het Burgtheater. Dit theater stond tot 1888 op de Michaelerplatz, tegen de keizerlijke Hofburg aan.

  • Theater an der Wien

    Goede antwoord: Burgtheater

    De eerste (besloten) uitvoering van Beethovens Vierde symfonie vond plaats in maart 1807 in paleis Lobkowitz, met op datzelfde privéconcert de wereldpremières van de Ouverture ‘Coriolan’ en het Pianoconcert nr. 4. Het grote publiek kon pas kennismaken met Beethovens Vierde in april 1808, in het Burgtheater. Dit theater stond tot 1888 op de Michaelerplatz, tegen de keizerlijke Hofburg aan.

  • Burgtheater

    Goede antwoord: Burgtheater

    De eerste (besloten) uitvoering van Beethovens Vierde symfonie vond plaats in maart 1807 in paleis Lobkowitz, met op datzelfde privéconcert de wereldpremières van de Ouverture ‘Coriolan’ en het Pianoconcert nr. 4. Het grote publiek kon pas kennismaken met Beethovens Vierde in april 1808, in het Burgtheater. Dit theater stond tot 1888 op de Michaelerplatz, tegen de keizerlijke Hofburg aan.

Goede antwoord: Burgtheater

De eerste (besloten) uitvoering van Beethovens Vierde symfonie vond plaats in maart 1807 in paleis Lobkowitz, met op datzelfde privéconcert de wereldpremières van de Ouverture ‘Coriolan’ en het Pianoconcert nr. 4. Het grote publiek kon pas kennismaken met Beethovens Vierde in april 1808, in het Burgtheater. Dit theater stond tot 1888 op de Michaelerplatz, tegen de keizerlijke Hofburg aan.

Vandaag in het orkest

Ben Legebeke

Tweede viool
Ben Legebeke speelt dit weekend de laatste concerten voor zijn pensionering.

Iedje van Wees

Cello

Mirjam Steinmann

Hoorn
Help Den Haag aan muziek!

Steun ons en help alle inwoners van Den Haag te bereiken en te verbinden met onze muziek.

Bekijk alle programmaboekjes

Zit u in de zaal?

Houd rekening met uw buren en zet de helderheid van uw scherm omlaag.