Programmaboekje

Zondagochtend Kabalesvki & Dvořák

zondag 13 oktober
11:00 uur tot circa 12:00 uur

Deze ochtend reis je met de zon op je gezicht, van het Boheemse platteland naar een vrolijk bal, waar de violen jubelen en de pauken dreunen. De cello gooit zijn zwierige charme in de strijd, met een uitdagende knipoog naar orkest én luisteraar.

Hello Cello Dag & Familiezondag

Op zondag 13 oktober is er nog veel meer te beleven in Amare. Tijdens het muzikale minifestival Hello Cello Dag kun je naast familievoorstellingen ook een masterclass volgen en zelfs je eigen cello bouwen! Bekijk het volledige programma van Hello Cello Dag in Amare.

Ook is het deze dag, zoals elke tweede zondag van de maand, familiezondag! Tussen 10.00 en 15.00 uur ben je welkom voor een verrassende mix van muziek- of dansvoorstellingen en doe-activiteiten, altijd gratis toegankelijk. Bekijk alvast het programma van deze familiezondag. Kom je ook?

Programma

Waar ga je naar luisteren?

Kabalevski

In de Sovjetunie hadden veel componisten zwaar te leiden onder de heersende communistische cultuurpolitiek. Een componist die blazoen schoon hield was Dmitri Kabalevski. Als docent aan het Conservatorium van Moskou groeide hij sinds de jaren dertig uit tot een prominente figuur in de muziekwereld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij actief voor de Communistische Partij, schreef patriottische liederen en cantates en had bestuurlijke functies voor de communistische componistenfederatie.

Kabalevski verdiepte zich bovendien in muziekeducatie en ontwikkelde lesmethoden voor kinderen. Van de soloconcerten die Kabalevski schreef zijn er dan ook vele voor studiedoeleinden gecomponeerd. Het Tweede celloconcert uit 1964 is dat allerminst. Hij componeerde het voor de beroemde cellist Daniil Shafran. Het werk is soms lyrisch of mysterieus, dan weer opzwepend en virtuoos. Door het inzetten van een altsaxofoon in het Presto marcato wordt zelfs de associatie met de lichte muziekcultuur opgewekt. In de grote cadenzen slaat de solist een brug tussen de verschillende delen.

Als componist maakte Kabalevski hoofdzakelijk naam dankzij zijn operaouverture Colas Breugnon en zijn Suite ‘De komedianten’, werken die keurig binnen de artistieke kaders van de officiële partijideologie bleven. Dat leverde hem diverse staatsprijzen op waaronder de prestigieuze Leninorde.

Dvořák

Antonín Dvořák begon zijn muzikale carrière als altviolist in het Boheemse Voorlopige Theater in Praag, de voorloper van het op dat moment in aanbouw verkerende Nationale Theater. Ondanks de provisorische naam van het theater was de artistieke kwaliteit hoog: Dvořák speelde er onder dirigent en huiscomponist Smetana en zijn idool Wagner dirigeerde er zijn eigen werk.

Toch zegde hij op zijn dertigste zijn baan op om tijd te maken voor het componeren. Dit lukte dankzij de Oostenrijkse Staatbeurs. Deze werd hem liefst drie keer toegekend, in de hoop hem de financiële ruimte te geven om zijn artistieke talent te ontplooien. Hierna ging het bergopwaarts met Dvořáks componeerambities. In vrijwel al zijn muziek wordt Dvořáks verbondenheid met de Slavische cultuur weerspiegeld, soms in de vorm van volksliederen of dansritmes, soms in een verklanking van de natuur. Dat is ook te horen in zijn Achtste symfonie.

De componist had inmiddels een goede relatie opgebouwd met zijn uitgever Simrock, maar toen Dvořák de nieuwe symfonie in 1889 aanbood, wilde Simrock de componist slechts een fractie aanbieden van het bedrag dat hij voor de Zevende symfonie had betaald. De uitgever had op dat moment geen behoefte aan het vervaardigen van duur symfonisch speelmateriaal. Dvořák zag dit als een enorme schoffering. Aangezien hij ondertussen behoorlijke populariteit in Engeland genoot, kreeg hij het werk uitgegeven bij de Londense uitgever Novello. Dit heeft de symfonie soms de bijnaam ‘de Engelse’ opgeleverd.

Hoewel de Achtste symfonie in G-groot staat, opent het werk met een melancholische melodie in mineur. Het voorgeschreven Allegro con brio (levendig) is pas te horen wanneer de fluit met een vogelachtige roep het majeur introduceert. Het hele eerste deel blijft Dvořák spelen met de contrasten tussen melancholisch en levendig, donker en licht, majeur en mineur.

In het Adagio is goed te horen dat Dvořák ook een groot operacomponist was. Het deel begint beeldend, alsof de natuur ons het bos in roept (wederom vogelachtige uitroepen in de blazers), gevolgd door theatrale uitbarstingen die geïnspireerd lijken te zijn door opera’s van Wagner. Een gracieuze wals in het derde deel flankeert een trio waarin een lange melodie door een speels ritme wordt begeleid.

Het afsluitende deel begint met een fanfare die aan de Tsjechische dirigent Kubelík ooit de uitspraak ontlokte: “In Bohemen roepen de trompetten nooit op tot oorlog – ze roepen altijd op om te dansen!” Er zijn enkele verwijzingen naar het eerste deel, met name in het thematische materiaal en de melancholische tussenwerpingen. Toch wordt het nooit een echt spel tussen donker en licht: het feest staat centraal.

Frans Boendermaker

Liever op papier? Download een beknopte printbare versie van dit programma.

Biografieën

Residentie Orkest Den Haag
Orkest
Het Residentie Orkest zet al bijna 120 jaar de toon als symfonieorkest. Daar zijn we trots op. We hebben een breed, verrassend en uitdagend repertoire en voeren de mooiste composities uit.
Michal Nesterowicz
Dirigent
De Poolse dirigent Michal Nesterowicz heeft in korte tijd een verbluffende carrière opgebouwd en maakt over de hele wereld furore als gastdirigent.
Kian Soltani
Cello
Is een van de meest gevraagde cellisten van deze tijd en was in seizoen 2018-2019 artist in residence van het Residentie Orkest.
Het Residentie Orkest biedt de dirigent en solist bij dit concert een linosnede aan van de Haagse kunstenaar Mariska Mallee.

Fun Fact

Dvořák was een groot treinliefhebber. Hij kon uren doorbrengen op het station in Praag en kende alle vertrektijden uit zijn hoofd. Als hij lesgaf, moesten zijn leerlingen precies vertellen hoe hun laatste treinreizen waren verlopen.

RO QUIZ

Wat is de bijnaam van Dvořáks Achtste?
  • Uit de nieuwe wereld

    Goede antwoord: De Engelse

    Hoewel de muziek door en door Tsjechisch is, kreeg Dvořáks Achtste de bijnaam ‘de Engelse’ omdat de symfonie in Londen werd uitgegeven.

  • De Engelse

    Goede antwoord: De Engelse

    Hoewel de muziek door en door Tsjechisch is, kreeg Dvořáks Achtste de bijnaam ‘de Engelse’ omdat de symfonie in Londen werd uitgegeven.

  • De Amerikaanse

    Goede antwoord: De Engelse

    Hoewel de muziek door en door Tsjechisch is, kreeg Dvořáks Achtste de bijnaam ‘de Engelse’ omdat de symfonie in Londen werd uitgegeven.

Goede antwoord: De Engelse

Hoewel de muziek door en door Tsjechisch is, kreeg Dvořáks Achtste de bijnaam ‘de Engelse’ omdat de symfonie in Londen werd uitgegeven.

Vandaag in het orkest

Orges Caku

Eerste viool

Jos Tieman

Contrabas

Martine van der Loo

Fluit
Help Den Haag aan muziek!

Steun ons en help alle inwoners van Den Haag te bereiken en te verbinden met onze muziek.

Bekijk alle programmaboekjes

Zit u in de zaal?

Houd rekening met uw buren en zet de helderheid van uw scherm omlaag.