Programmaboekje
Schumann & Beethoven
zondag 27 oktober
14:15
uur tot circa 16:15 uur
Geniet van Schumanns expressieve Vioolconcert en Beethovens dramatische Egmont: de kracht van verzet en triomf in een tijdloos muzikaal meesterwerk.
In samenwerking met Het Nationale Theater.
Programma
Voorafgaand aan dit concert vindt er om 13.30 uur een Starter plaats. Een levendig en ongedwongen voorprogramma met liveoptredens door onze eigen musici én interviews met solisten en dirigenten. De Starter is gratis toegankelijk en vindt plaats in de Swing bij de garderobe.
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Ouverture ‘Coriolan’ in c, op. 62 (1807)
Robert Schumann (1810-1856)
Vioolconcert in d, WoO 23 (1853)
In kräftigem, nicht zu schnellem Tempo
Langsam
Lebhaft, doch nicht schnell
In de pauze schenken wij een gratis drankje.
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Toneelmuziek bij Goethes ‘Egmont’, op. 84 (1809-1810)
Ouverture
Lied: Die Trommel gerühret (De trom geroerd)
Entr’acte 1
Entr’acte 2
Lied: Freudvoll und leidvoll (Vreugde en verdriet)
Entr’acte 3
Entr’acte 4
Clärchens Tod bezeichnend (Klärchens dood)
Melodrama
Siegessymphonie (Overwinningssymfonie)
De vertaling is van de hand van Ria van Hengel en geschreven in opdracht van het Residentie Orkest.
In samenwerking met Het Nationale Theater.
Wil je meelezen met de liedteksten van Beethovens ‘Egmont’?
Waar ga je naar luisteren?
Een programma waarin Beethoven twee historische helden op het toneel kan eren, maar ook met een vioolconcert dat een eigenaardige geschiedenis kent.
Romeinse generaal
Ludwig van Beethoven hield van oprechte karakters die bereid waren zich op te offeren voor de goede zaak. Geen wonder dat hij onder de indruk was van het toneelstuk Coriolan van Heinrich Joseph von Collin. Het was een klassiek drama over de Romeinse generaal Coriolanus die, verbannen uit Rome, wraak wil nemen op de stad, maar zwicht voor de smeekbedes van zijn moeder en echtgenote en zich, verscheurd door innerlijke tweestrijd, van het leven beneemt. Beethoven schreef er een pakkende ouverture bij die schitterend de worsteling weergeeft van de generaal in zijn keuze tussen goed en kwaad. Zelfs de zelfgekozen dood laat Beethoven aan het eind, als het hoofdmotief van de ouverture stilletjes in het niets verdwijnt, overtuigend horen. Het toneelstuk is allang vergeten, de ouverture van Beethoven daarentegen is tot op heden een van zijn bekendste korte orkestwerken gebleven.
Spiritistische seance
Tegenwoordig behoort het Vioolconcert van Robert Schumann tot de gevestigde vioolconcerten van de negentiende eeuw, maar het is wel een compositie met hier en daar een geheimzinnige geschiedenis. Schumann componeerde het in september 1853 voor de beroemde violist Joseph Joachim. Deze nam partituur en partijen met zich mee, speelde het een keer door, maar liet het verder liggen. Na Schumanns dood in 1856 besloten Joachim en Clara, weduwe van de componist, het werk niet uit te voeren en zelfs niet te publiceren, om redenen die nooit opgehelderd zijn. Het manuscript kwam terecht in de Pruisische Staatsbibliotheek in Berlijn en bleef daar jaren liggen. Tot 1933. Toen meldden zich twee achternichten van Joachim bij de muziekuitgeverij Schott, met het verhaal dat zij in een spiritistische seance contact hadden gehad met de overleden Schumann en Joachim die hen op het hart hadden gedrukt om het Vioolconcert uit te geven. De publicatie kwam er in 1936, maar de uitvoering kende nog de nodige strubbelingen. Schott had voor de uitgave advies gevraagd aan de befaamde violist Yehudi Menuhin of het werk wel levensvatbaar was. Deze had enthousiast gereageerd en plande een uitvoering in San Francisco. Maar daartegen kwam een van Joachims nichten tegen in het geweer die vond dat zij, eveneens een uitmuntend concertvioliste, recht had op de première. Uiteindelijk kwam daar allemaal niets van terecht en vond de wereldpremière plaats op 26 november 1937 met Georg Kulenkampff als solist, begeleid door de Berliner Philharmoniker. Pas toen kon het concert zijn triomftocht door de concertzalen wereldwijd echt beginnen.
Nederlandse graaf
Terug naar Beethoven en zijn toneelhelden. Graaf Egmont was er ook zo een. En dan vooral in de versie van het toneelstuk dat Johann Wolfgang von Goethe al in 1788 over hem schreef. Beethoven was diep onder de indruk van deze edelman, die, in Goethes versie, zijn streven naar morele en geestelijke vrijheid voor de Nederlanden tegen de Spaanse overheersing met de dood moest bekopen. Het is een verhaal dat vrijwel elk Nederlands kind tijdens de vaderlandse geschiedenis op de basisschool te horen krijgt. Maar ook een verhaal dat Beethoven, overtuigd republikein en vurig voorstander van persoonlijke vrijheid, bijzonder aansprak. Toen hij dan ook in 1809 van het Weense Burgtheater het verzoek kreeg om voor een productie toneelmuziek bij dit werk te schrijven, aarzelde hij geen moment. Zelfs was hij bereid af te zien van een honorarium. Het werd een succes, maar dan vooral voor de componist. Want net als bij Coriolan zou de muziek het toneelstuk verre overvleugelen. De ouverture vertelt het eigenlijk al het hele stuk. Je hoort het lijdende onderdrukte volk, Egmont die zijn zaak bepleit, het vallen van de executiebijl (met daarna een effectvolle stilte) en tot slot een profetische overwinningssymfonie. Bijzonder is het tweede lied van Klärchen, de geliefde van Egmont. Zij bezingt haar tegenstrijdige gevoelens van intense liefde, maar ook van grote bezorgdheid om de gevangen Egmont met de bekende woorden ‘himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt’, misschien wel de beroemdste dichtregels van Goethe.
Kees Wisse
Liever op papier? Download een beknopte printbare versie van dit programma.
Biografieën
Residentie Orkest Den Haag
Richard Egarr
Tobias Feldmann
Nikki Treurniet
Joris Smit
Het Residentie Orkest biedt de dirigent en solist bij dit concert een linosnede aan van de Haagse kunstenaar Mariska Mallee.
Fun Fact
Goethe en Collin, de twee toneelschrijvers die voor Beethoven aanleiding waren voor zijn werken in dit concert, waren bepaald geen vrienden. Goethe vond het werk van Collin maar saai en ouderwets en beweerde dat zijn toneelstukken het niet lang zouden uithouden op het podium. Hij kreeg gelijk, want nog tijdens leven was hij vrijwel volkomen vergeten. Alleen een naar hem genoemde straat in een buitenwijk van Wenen herinnert nog aan de auteur.
RO QUIZ
Is Schumann in Den Haag geweest?-
Jazeker
Goede antwoord: Jazeker
In het najaar van 1853 maakten Robert en Clara Schumann een concertreis door Nederland en werden overal enthousiast onthaald. ‘Tot mijn verbazing heb ik gemerkt dat mijn muziek hier nog meer wordt gewaardeerd dan in Duitsland’, schreef Robert in zijn dagboek. Het echtpaar kwam ook in Den Haag. Na een uitstekend verlopen concert in Diligentia waarbij Schumann zijn Tweede symfonie dirigeerde, volgde een optreden in paleis Korte Voorhout (op de plek van het huidige Ministerie van Financiën). Prins Frederik, de broer van koning Willem II, was daarbij aanwezig. Terwijl Clara optrad, informeerde de Nederlandse prins bij Schumann of hij óók muzikaal begaafd was. Schumann, enigszins gegeneerd, scheen toen beleefd te hebben geknikt, waarop de prins hem tevens nog vroeg welk instrument hij bespeelde…
-
Alleen op doorreis
Goede antwoord: Jazeker
In het najaar van 1853 maakten Robert en Clara Schumann een concertreis door Nederland en werden overal enthousiast onthaald. ‘Tot mijn verbazing heb ik gemerkt dat mijn muziek hier nog meer wordt gewaardeerd dan in Duitsland’, schreef Robert in zijn dagboek. Het echtpaar kwam ook in Den Haag. Na een uitstekend verlopen concert in Diligentia waarbij Schumann zijn Tweede symfonie dirigeerde, volgde een optreden in paleis Korte Voorhout (op de plek van het huidige Ministerie van Financiën). Prins Frederik, de broer van koning Willem II, was daarbij aanwezig. Terwijl Clara optrad, informeerde de Nederlandse prins bij Schumann of hij óók muzikaal begaafd was. Schumann, enigszins gegeneerd, scheen toen beleefd te hebben geknikt, waarop de prins hem tevens nog vroeg welk instrument hij bespeelde…
-
Welnee
Goede antwoord: Jazeker
In het najaar van 1853 maakten Robert en Clara Schumann een concertreis door Nederland en werden overal enthousiast onthaald. ‘Tot mijn verbazing heb ik gemerkt dat mijn muziek hier nog meer wordt gewaardeerd dan in Duitsland’, schreef Robert in zijn dagboek. Het echtpaar kwam ook in Den Haag. Na een uitstekend verlopen concert in Diligentia waarbij Schumann zijn Tweede symfonie dirigeerde, volgde een optreden in paleis Korte Voorhout (op de plek van het huidige Ministerie van Financiën). Prins Frederik, de broer van koning Willem II, was daarbij aanwezig. Terwijl Clara optrad, informeerde de Nederlandse prins bij Schumann of hij óók muzikaal begaafd was. Schumann, enigszins gegeneerd, scheen toen beleefd te hebben geknikt, waarop de prins hem tevens nog vroeg welk instrument hij bespeelde…
Goede antwoord: Jazeker
In het najaar van 1853 maakten Robert en Clara Schumann een concertreis door Nederland en werden overal enthousiast onthaald. ‘Tot mijn verbazing heb ik gemerkt dat mijn muziek hier nog meer wordt gewaardeerd dan in Duitsland’, schreef Robert in zijn dagboek. Het echtpaar kwam ook in Den Haag. Na een uitstekend verlopen concert in Diligentia waarbij Schumann zijn Tweede symfonie dirigeerde, volgde een optreden in paleis Korte Voorhout (op de plek van het huidige Ministerie van Financiën). Prins Frederik, de broer van koning Willem II, was daarbij aanwezig. Terwijl Clara optrad, informeerde de Nederlandse prins bij Schumann of hij óók muzikaal begaafd was. Schumann, enigszins gegeneerd, scheen toen beleefd te hebben geknikt, waarop de prins hem tevens nog vroeg welk instrument hij bespeelde…
Vandaag in het orkest
Help Den Haag aan muziek!
Steun ons en help alle inwoners van Den Haag te bereiken en te verbinden met onze muziek.
Bekijk alle programmaboekjes
Houd rekening met uw buren en zet de helderheid van uw scherm omlaag.