Programmaboekje

Chopin & Saint-Saëns

vrijdag 17 januari
20:15 uur tot circa 22:30 uur

Pianomuziek van twee Franse meesters in de romantiek. Met de finesse en flair die je van Parijzenaars Chopin en Saint-Saëns kunt verwachten.

Programma

Waar ga je naar luisteren?

Drukt leeftijd soms op de kwaliteit? Het lijkt er op van niet. Twee componisten vandaag waren bloedjong toen ze de stukken schreven die op de lessenaars staan. Een 19-jarige Chopin componeerde zijn Eerste pianoconcert, een 24-jarige Saint-Saëns zijn Tweede symfonie. Ze omramen hier werk van de 65-jarige Arvo Pärt.

De opening is echter van de eveneens jonge, pas 21-jarige Nederlandse compositiestudent Thijmen Krijgsman. Hij zocht naar inspiratie voor zijn One Minute Symphony in de Haagse Mesdag Collectie. Hij kreeg een inspirerende rondleiding langs de prachtige collectie van manager Wite de Savornin Lohman. Thijmen is gefascineerd door de kunstenaar Mesdag, wiens visie en unieke benadering van kunst hem diep inspireren. Voor Mesdag was het niet noodzakelijk dat een schilderij ‘af’ was; het proces en de interpretatie stonden voorop. De schilderijen die in de collectie van het museum hangen, zijn dan ook met zorg gekozen, omdat ze iets zeggen over de geest van de kunstenaar en zijn persoonlijke smaak.

Chopin

Je zou willen dat romantische muziek in romantische omstandigheden ontstond. Nu, soms gebeurt dat ook. Een hevige verliefdheid maakte Chopin door in de tijd dat hij zijn Eerste pianoconcert schreef. Constance Gladkowska was de naam van het meisje dat hem verwarde, en zij zong. “Ik heb mijn ideaal gevonden, misschien tot mijn ongeluk”, zei Chopin. Hij had gelijk; het werd nooit iets, Constance was voor de attenties van Poolse officieren gevoeliger dan voor die van de grote kunstenaar. Schemert er iets van Chopins liefde door in zijn Eerste pianoconcert? Hij schreef over het tweede deel: “Een romance, stil, melancholiek, als een rêverie in de blauwe lentelucht maar dan bij maneschijn; ze zou de indruk moeten geven van een teder staren naar een plek die duizenden zoete herinneringen wakker maakt…” Maar het kan ook zijn dat hij daar zijn boezemvriend Titus Woyciechowski bij in gedachten had.

Met de première van het Eerste pianoconcert op 12 oktober 1830 in het Teatr Narodowy, het Nationaal Theater in Warschau, nam Chopin afscheid van Polen. Hij wilde in het buitenland carrière gaan maken. Na de pauze zong Constance een aria van Rossini, O quante lagrime per te versai (Hoeveel tranen heb ik om u vergoten). Rode rozen in het haar, een witte jurk: ze was een prachtige verschijning. Na haar optreden begeleidde Chopin haar het podium af; de zaal juichte. Het was een avond die ook om andere redenen een emotionele gebeurtenis was: het besluit tot een buitenlandse tournee was goed voor zijn carrière maar misschien niet voor Chopin zelf, wie het afscheid van zijn land zwaar viel. Hij zou er nooit terugkeren. Voor zijn belangrijke debuut in Parijs, zeven weken later, zou hij ook dit Eerste pianoconcert kiezen.

Pärt

Geschreven in opdracht van de Berliner Festspiele, ging Orient & Occidental van Arvo Pärt op 30 september 2000 in Berlijn in première. Het orkest dat speelde, was het Litouws Kamerorkest met wie de componist al een langdurende artistieke samenwerking had. Het werk, voor strijkorkest, is gebaseerd op de tekst van het Credo, meer specifiek het Niceense credo in het kerk-Slavisch. Het voornaamste muzikale idee is één enkele melodische lijn, die soms door het orkest unisono, soms verborgen in akkoordstructuren wordt gepresenteerd. Dit klinkt qua stijl oosters, hoewel geschreven in harmonisch mineur dat juist tot de westerse traditie behoort. Twee werelden, Oost en West, worden zo met elkaar verweven.

Saint-Saëns

Weinig gespeeld is Saint-Saëns’ Tweede symfonie. Het vrij hoge opusnummer 55 misleidt: Saint-Saëns schreef de symfonie in 1859, op z’n 24e, maar uitgave volgde pas in 1878. Strikt genomen is het zijn vierde symfonie (de eerste twee bleven ongenummerd en ongepubliceerd). Het is zo’n werk dat je oppervlakkig gezien van ‘gladheid’ zou kunnen betichten, iets waar de gemakkelijk componerende Saint-Saëns soms van wordt beschuldigd. Immers, het beweegt zich buiten de regionen van verstand en gevoel. Het gaat hier om de schoonheid van het fraai geproportioneerde, om aristocratische elegantie, ofwel om wat de gerenommeerde negentiende-eeuwse criticus Eduard Hanslick als muziek omschreef: “Tönend bewegte Form.”

Daarbij is de symfonie fantasierijk genoeg. Neem het eerste thema van het eerste deel. Nu ja, thema: een lange reeks dalende tertsen, van enig ritme voorzien. Er lijkt haast geen beginnen aan daar een symfonie van te maken. Maar dan ontspint zich een meesterwerkje van contrapuntische kunst! Elders beteugelt Saint-Saëns dan materiaal dat zich door zijn welsprekendheid wél met gemak zou laten uitbreiden. Het tere Adagio, een Lied ohne Worte, Mendelssohn als deze een Fransman was geweest, is voorbij voor je het weet, en – heel vreemd – het scherzo heeft geen da capo. Hoewel, dat laatste is slechts schijn: Saint-Saëns verlegt die reprise naar ergens in de finale, waar het met zijn relatieve stugheid een meesterlijk dramatisch contrast plaatst binnen het voortrazend gedwarrel van een ronduit briljante, dansante tarantella. Het is Saint-Saëns ten voeten uit: schoonheid die ‘m bij uitstek zit in de structuur, de vorm en de opeenvolging der elementen.

Stephan Westra

Liever op papier? Download een beknopte printbare versie van dit programma.

Biografieën

Residentie Orkest Den Haag
Orkest
Het Residentie Orkest zet al bijna 120 jaar de toon als symfonieorkest. Daar zijn we trots op. We hebben een breed, verrassend en uitdagend repertoire en voeren de mooiste composities uit.
Richard Egarr
Dirigent
Vaste gastdirigent Residentie Orkest Den Haag, artistic partner van St. Paul Chamber Orchestra in Minnesota en music director van het Philharmonia Baroque Orchestra and Chorale.
Nikola Meeuwsen
Piano
De in Den Haag opgegroeide Nikola Meeuwsen (2002) heeft als pianist van de jonge generatie al een opvallend volwassen carrière. Hij won verschillende prijzen en maakte in 2024 zijn avondvullende solodebuut in het Concertgebouw. Vanavond treedt hij voor de derde keer op met het Residentie Orkest.
Het Residentie Orkest biedt de dirigent en solist bij dit concert een linosnede aan van de Haagse kunstenaar Mariska Mallee.

Fun Fact

Donker

Chopin was een verlegen persoon en gaf maar weinig openbare concerten. Het liefst speelde hij in het donker en ook bij concerten liet hij zoveel mogelijk de kaarsen doven.

RO QUIZ

Vraag: Saint-Saëns was componist en…
  • Filatelist

    Goede antwoord: Amateurastronoom

    Saint-Saëns was niet alleen een zeer getalenteerd componist en pianist. Ook op andere gebieden blonk hij uit. Hij studeerde naast muziek ook Franse literatuur, Latijn, Grieks en wiskunde en was een
    erkend archeoloog, botanicus, historicus, illustrator, dichter, toneelschrijver en wereldreiziger. Hij was ook al van jongs af aan geïnteresseerd in astronomie en in 1858 kocht hij een telescoop.

  • Wijnboer

    Goede antwoord: Amateurastronoom

    Saint-Saëns was niet alleen een zeer getalenteerd componist en pianist. Ook op andere gebieden blonk hij uit. Hij studeerde naast muziek ook Franse literatuur, Latijn, Grieks en wiskunde en was een
    erkend archeoloog, botanicus, historicus, illustrator, dichter, toneelschrijver en wereldreiziger. Hij was ook al van jongs af aan geïnteresseerd in astronomie en in 1858 kocht hij een telescoop.

  • Amateurastronoom

    Goede antwoord: Amateurastronoom

    Saint-Saëns was niet alleen een zeer getalenteerd componist en pianist. Ook op andere gebieden blonk hij uit. Hij studeerde naast muziek ook Franse literatuur, Latijn, Grieks en wiskunde en was een
    erkend archeoloog, botanicus, historicus, illustrator, dichter, toneelschrijver en wereldreiziger. Hij was ook al van jongs af aan geïnteresseerd in astronomie en in 1858 kocht hij een telescoop.

Goede antwoord: Amateurastronoom

Saint-Saëns was niet alleen een zeer getalenteerd componist en pianist. Ook op andere gebieden blonk hij uit. Hij studeerde naast muziek ook Franse literatuur, Latijn, Grieks en wiskunde en was een
erkend archeoloog, botanicus, historicus, illustrator, dichter, toneelschrijver en wereldreiziger. Hij was ook al van jongs af aan geïnteresseerd in astronomie en in 1858 kocht hij een telescoop.

Vandaag in het orkest

Jorge Hernandez

Contrabas

Janneke Groesz

Piccolo/tweede fluit

Simon Vandenbroecke

Fagot
Help Den Haag aan muziek!

Steun ons en help alle inwoners van Den Haag te bereiken en te verbinden met onze muziek.

Bekijk alle programmaboekjes

Zit u in de zaal?

Houd rekening met uw buren en zet de helderheid van uw scherm omlaag.