Kom werken bij het Residentie Orkest


Het Residentie Orkest heeft per direct een vacature voor een:
Coördinator vrienden en nalatenschappen (32 uur)

Over het Residentie Orkest

Al meer dan 120 jaar zet het Residentie Orkest de toon als vooraanstaand symfonieorkest op regionaal, landelijk en internationaal gebied en daar zijn we trots op. Met een avontuurlijk en verrassend repertoire brengen we bijzondere, mooie en relevante composities tot leven, maar onze missie reikt verder dan de concertzaal alleen. We staan midden in het Haagse stadsleven en willen mensen verbinden en verrijken—van jong tot oud, van buurtbewoner tot wereldburger. Dat doen we met inspirerende educatieprogramma’s, betekenisvolle maatschappelijke projecten en prikkelende samenwerkingen met diverse culturele partners.

Onze muziek vertelt verhalen, wekt verwondering, nodigt uit tot gesprek en raakt aan het heden én het verleden. Het Residentie Orkest matcht daarom perfect met Den Haag; de internationale, diplomatieke, politieke en koninklijke stad aan zee. We bieden een muzikale belevenis van topkwaliteit, eigentijds en dynamisch, die mensen samenbrengt en laat genieten.

De afdeling development & relations (D&R) is verantwoordelijk voor een veelzijdig en trouw netwerk van vrienden, fondsen, partners en zakelijke en particuliere schenkers die met elkaar voor het orkest een uiterst relevant draagvlak vormen. Naast de subsidie die het RO ontvangt van de rijksoverheid en de Gemeente Den Haag, werkt het team D&R aan het beheer en de groei van deze relaties én aan de vertaling naar activiteiten die horen bij de visie en missie van ons orkest.

Het team bestaat uit vijf leden en is in de afgelopen jaren zeer succesvol geweest in het opbouwen van een waardevol netwerk.

In dit team is per direct een vacature ontstaan voor:
Coördinator vrienden en nalatenschappen (32 uur)

Jouw impact

De afdeling development & relations is verantwoordelijk voor de werving van giften en andere vormen van financiële ondersteuning bij particulieren, bedrijven en fondsen en het daarbij horende relatiebeheer.

In jouw functie richt je je met name op het werven, behoud, groei en ontwikkeling van vrienden en particuliere donateurs. Dit doe je door in samenwerking met de marketingafdeling campagnes te bedenken om bijvoorbeeld nieuwe vrienden te werven of bestaande vrienden nog meer bij het orkest te betrekken en door relatie-evenementen te organiseren zoals repetitiebezoeken of een muzikale lezing.

Daarnaast houd je je bezig met relatiebeheer op het gebied van nalatenschappen, het onderhouden van onze nieuwe kring voor nalaters door exclusieve communicatie te ontwikkelen en bijeenkomsten te organiseren.

Verder zet je jaarlijks campagnes op om nalaten aan het Residentie Orkest onder de aandacht te brengen onder zowel bestaande relaties als nieuwe doelgroepen.

Je bent eerste aanspreekpunt voor het bestuur van de Vereniging Vrienden van het Residentie Orkest en spart regelmatig over de invulling van activiteiten, wervingscampagnes en geefdoelen.

Met je collega’s uit het team D&R zorg je ervoor dat de fondsenwervingsdoelstellingen gehaald worden zodat de educatieve, maatschappelijke en artistieke projecten van het orkest gerealiseerd kunnen worden.

Wat je gaat doen

  • Je signaleert en benut kansen op de particuliere markt, en draagt bij aan het schrijven van proposities om vrienden te werven en relaties langdurig te betrekken bij het orkest.

  • Je coördineert in samenwerking met de afdeling marketing & communicatie de marketingactiviteiten en campagnes voor de afdeling development & relations, gericht op het werven en verdere doorontwikkeling van nieuwe vrienden en donateurs en nalatenschappen.

  • Je onderhoudt actief het particuliere netwerk, breidt dit uit, en woont relevante netwerkevenementen bij.

  • Je adviseert en begeleidt mensen die overwegen het Residentie Orkest op te nemen in hun testament.

  • Als eerste aanspreekpunt voor het bestuur van de Vereniging Vrienden van het Residentie Orkest heb je regelmatig contact over de invulling van activiteiten en ben je verantwoordelijk voor de administratie van vrienden en donateurs in het CRM-systeem.

  • Je bewaakt het afdelingsbudget dat betrekking heeft op het eigen deel van de werkzaamheden.

  • Je hebt nauw contact met je collega’s die verantwoordelijk zijn voor de educatieve, maatschappelijke en artistieke projecten om goede geefproposities te ontwikkelen.

Wie je bent

  • Je bent enthousiast, servicegericht en hebt oog voor detail.

  • Je bent een echte teamplayer, die zelfstandig kan werken.

  • Je bent stressbestendig en je kunt snel schakelen tussen verschillende taken.

  • Je bent commercieel en ziet kansen om relaties aan ons te binden.

  • Affiniteit met klassieke muziek en/of podiumkunsten is een pré.

  • Je bent bereid en in de gelegenheid om af en toe op onregelmatige tijden (avonden en in het weekend) te werken.

Kennis en ervaring

  • Minimaal hbo werk- en denkniveau en bij voorkeur ervaring in een soortgelijke functie

  • Je hebt uitstekende schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheden.

  • Je hebt ervaring met het werken in de Cloud (Office 365).

  • Kennis van CRM-systemen is een pré.

Wat bieden wij?

  • Een uitdagende functie in een dynamische omgeving in het culturele hart van Den Haag;

  • een plek in een jong en energiek team dat volop in ontwikkeling is;

  • een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband;

  • Salariëring vindt plaats in schaal 9 (min. € 3.323,- en max. € 4.880,-) op basis van een 40-urige werkweek; inschaling binnen de schaal o.b.v. opleiding en ervaring;

  • Daarnaast krijg je (bij een fulltime dienstverband) 47 vakantiedagen, 8% vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering van 8,25%.

  • Een fijne werkplek in Amare, het culturele hart van Den Haag.

  • De mogelijkheid om in overleg deels thuis te werken;

  • Een personeelsregeling voor het bijwonen van concerten en voorstellingen in Amare.

Het Residentie Orkest onderschrijft de Code Diversiteit & Inclusie en streeft ernaar om als organisatie een afspiegeling van haar publiek en daarmee de maatschappij te zijn. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een kandidaat die de diversiteit binnen ons team versterkt.

Solliciteren en overige informatie

Graag ontvangen we uiterlijk 4 januari 2026 je sollicitatie in de vorm van een motivatiebrief en CV. Je kunt je sollicitatie richten aan Sana van Iddekinge, hoofd P&O en mailen naar vacatures@residentieorkest.nl. De eerste gespreksronde staat gepland op vriijdagochtend 9 januari, de tweede gesprekronde op dinsdagmiddag 13 januari.

Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Annelie Bulsing, adjunct-directeur publiek & markt via annelie.bulsing@residentieorkest.nl.

Bij indiensttreding vragen we om een Verklaring omtrent Gedrag (VOG).