Programmaboekje
Walton & Beethoven
vrijdag 14 november
20:15
uur tot circa 22:30 uur
Een onstuimig concert voor orkest en piano. Het Keizersconcert van Beethoven door sterpianist Lucas Jussen staat naast de grillige Eerste symfonie van Walton: een fascinerende combinatie.
📳
Zet je telefoon op stil en dim het scherm, zodat je anderen niet stoort tijdens het concert. Foto’s maken is toegestaan tijdens het applaus.
Programma
Voorafgaand aan dit concert vindt er om 19.30 uur een Starter plaats. Een levendig en ongedwongen voorprogramma met liveoptredens door onze eigen musici én interviews met solisten en dirigenten. De Starter is gratis toegankelijk en vindt plaats in de Swing Foyer tegenover de garderobe.
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Pianoconcert nr. 5 in Es, op. 73 ‘Keizer’ (1811)
Allegro
Adagio un poco mosso
Rondo: Allegro ma non troppo
In de pauze schenken wij een gratis drankje.
William Walton (1902-1983)
Symfonie nr. 1 in bes (1935)
Allegro assai
Scherzo: Presto com malizia
Andante con malinconia
Maestoso - Allegro brioso ed ardentemente
Waar ga je naar luisteren?
Frustratie leidde tot de twee monumentale werken van dit programma. Beethoven was verbitterd omdat hij door zijn doofheid nooit meer als pianist kon optreden. Desondanks wist hij met zijn Vijfde pianoconcert zijn grootste werk voor piano en orkest te schrijven. Walton was vol van liefdesverdriet over een trouweloze barones. Met het schrijven van zijn Eerste symfonie zette hij zich over deze teleurstelling heen en vond zelfs een nieuwe liefde.
Keizerlijk concert
Op 22 december 1808 viel voor Ludwig van Beethoven als concertpianist definitief het doek. Tijdens een door hem zelf georganiseerd gigantisch concert soleerde hij in zijn Vierde pianoconcert. Maar door zijn doofheid kon hij het orkest vrijwel niet horen, waardoor de uitvoering op het randje was en soms eroverheen. Beethoven was gedesillusioneerd en wilde zich terugtrekken uit het openbare leven. Hij overwoog zelfs om een betrekking aan te nemen aan het Westfaalse hof in Kassel om zo aan de benauwende Weense sfeer te kunnen ontsnappen en zijn op dat moment penibele financiële situatie wat op te vijzelen. Het ging niet door, temeer daar aartshertog Rudolph van Habsburg hem een lucratiever contract aanbood. Beethoven bleef in de Oostenrijkse hoofdstad, ging weer componeren en schreef zelfs een nieuw pianoconcert hoewel hij wist dat hij het zelf nooit zou uitvoeren. Misschien dat hij daarom wel alle remmen losliet en van dit Vijfde pianoconcert een groots romantisch werk maakte dat zijn weerga niet kende. Alleen al het eerste deel besloeg twintig minuten, langer dan menig volledig pianoconcert uit die tijd. En dat deel opende niet met de gebruikelijke themapresentatie door het orkest, maar met drie uitgebreide cadensen waarin de solist meteen zijn virtuoze talent kon etaleren. Van een uitvoering was echter voorlopig geen sprake. Wenen was in 1809 voor de tweede maal door de Franse troepen van Napoleon bezet en het hele openbare leven lag vrijwel stil. Pas in 1811 vond de première plaats in het Leipziger Gewandhaus. Het succes was enorm en nog steeds is dit het meest geliefde pianoconcert van Beethoven.
Met de titel van het pianoconcert had de componist overigens niets van doen. Het was zijn uit Londen afkomstige goede vriend Johann Baptist Cramer, die de Engelse uitgave van het werk verzorgde en er de titel ‘Emperor’ aangaf. Wat Beethoven daar van vond is niet bekend, maar de titel is altijd gebleven.
Met boosaardigheid en melancholie
Liefdesverdriet is van alle tijden, en muziek, geïnspireerd door een gebroken hart kom je dan ook door de hele muziekgeschiedenis tegen. William Walton kon er over meepraten. Eind jaren twintig van de vorige eeuw begon hij een relatie met een adellijke Duitse vrouw, Imma von Doernberg. Vanwege zijn eigen lage afkomst konden ze niet trouwen, maar ze leefden wel enkele jaren samen. Totdat zij ziek werd, verliefd werd op de behandelend arts en Walton uiteindelijk in 1934, tot zijn verbijstering en grote woede verliet. Het speelde allemaal terwijl hij bezig was met zijn Symfonie nr. 1. Hij begon eraan in 1932 maar, trage werker als hij was, verliep het compositieproces uiterst langzaam. Toen het eerste, vrij dramatische deel af was, begonnen de strubbelingen met zijn geliefde. De middendelen getuigen daar ongetwijfeld van. Het ruige scherzo heeft als aanduiding ‘con maliza’, dat zoveel betekend als ‘met boosaardigheid’ en het adagio moet ‘met melancholie’ gespeeld worden. Walton bevestigde die intentie ook naderhand later min of meer met de opmerking: ‘deze afschuwelijke en stormachtige symfonie is helemaal haar schuld.’
En daarna viel het stil en legde Walton de symfonie terzijde, volgens critici een ‘writers block’ vanwege de liefdesaffaire. Acht maanden liet hij het liggen en werden er enkele uitvoeringen gegeven met de drie voltooide delen. Inmiddels had Walton zich over Imma heen kunnen zetten en was zelfs een nieuwe relatie begonnen met een andere adellijke dame: Alice Viscountess Wimborne. En dat is in de grootse finale prachtig te horen. Geen maliza of malinconia meer maar triomfantelijk brioso (levendig) en ardantemente (gepassioneerd). Het succes van de première op 6 november 1935 met het BBC Symphony Orchestra was enorm: ‘Het applaus na afloop was overweldigend, en toen de heer Walton, een kleine en verlegen man, het podium opkwam werd hij vijf minuten lang toegejuicht’, aldus de verslaggever van The News Chronicle de volgende dag.
Kees Wisse
Liever op papier? Download een beknopte printbare versie van dit programma.
Biografieën
Residentie Orkest Den Haag
Richard Egarr
Lucas Jussen
Fun Fact
Beethoven op een bonte avond
Drie maanden na de première in Leipzig vond ook de eerste uitvoering van Beethovens Vijfde Pianoconcert in Wenen plaats. Het was een curieuze aangelegenheid. Het pianoconcert was onderdeel van een benefietconcert georganiseerd door de Weense ‘Vereniging van adellijke dames van liefdadigheid ter bevordering van het goede en het nuttige’. Het programma bestond voornamelijk uit lichtvoetige variéténummers, waarin de meer dan veertig minuten durende overdonderende klanken van Beethoven met enig ongemak werden aangehoord.
RO QUIZ
In welk jaar speelde het Residentie Orkest voor het laatst Waltons Eerste?-
1939
Goede antwoord: 1954
Het Residentie Orkest speelde de Eerste symfonie van Walton slechts in twee seizoenen gespeeld. De eerste keer, in 1939, was tevens de Nederlandse première in 1939 onder leiding van de Hongaars-Amerikaanse dirigent Georg Szell. De tweede en – tot nu toe laatste uitvoering – volgde in maart 1954, ruim zeventig jaar geleden, met chef-dirigent Willem van Otterloo op de bok. Dagblad De Tijd schreef toen ‘dat het karakter van de compositie raak was getroffen. Hopelijk zal een reprise niet te lang op zich laten wachten…’
-
1954
Goede antwoord: 1954
Het Residentie Orkest speelde de Eerste symfonie van Walton slechts in twee seizoenen gespeeld. De eerste keer, in 1939, was tevens de Nederlandse première in 1939 onder leiding van de Hongaars-Amerikaanse dirigent Georg Szell. De tweede en – tot nu toe laatste uitvoering – volgde in maart 1954, ruim zeventig jaar geleden, met chef-dirigent Willem van Otterloo op de bok. Dagblad De Tijd schreef toen ‘dat het karakter van de compositie raak was getroffen. Hopelijk zal een reprise niet te lang op zich laten wachten…’
-
2009
Goede antwoord: 1954
Het Residentie Orkest speelde de Eerste symfonie van Walton slechts in twee seizoenen gespeeld. De eerste keer, in 1939, was tevens de Nederlandse première in 1939 onder leiding van de Hongaars-Amerikaanse dirigent Georg Szell. De tweede en – tot nu toe laatste uitvoering – volgde in maart 1954, ruim zeventig jaar geleden, met chef-dirigent Willem van Otterloo op de bok. Dagblad De Tijd schreef toen ‘dat het karakter van de compositie raak was getroffen. Hopelijk zal een reprise niet te lang op zich laten wachten…’
Goede antwoord: 1954
Het Residentie Orkest speelde de Eerste symfonie van Walton slechts in twee seizoenen gespeeld. De eerste keer, in 1939, was tevens de Nederlandse première in 1939 onder leiding van de Hongaars-Amerikaanse dirigent Georg Szell. De tweede en – tot nu toe laatste uitvoering – volgde in maart 1954, ruim zeventig jaar geleden, met chef-dirigent Willem van Otterloo op de bok. Dagblad De Tijd schreef toen ‘dat het karakter van de compositie raak was getroffen. Hopelijk zal een reprise niet te lang op zich laten wachten…’
Vandaag in het orkest
Help Den Haag aan muziek!
Steun ons en help alle inwoners van Den Haag te bereiken en te verbinden met onze muziek.
Bekijk alle programmaboekjes
Houd rekening met uw buren en zet de helderheid van uw scherm omlaag.