Programmaboekje
Prinsjesdagconcert
dinsdag 16 september
20:15
uur tot circa 22:00 uur
Tijdens het Prinsjesdagconcert vieren we een nieuw jaar en een nieuw muzikaal seizoen. Met feestelijke, fantasierijke én romantische geluiden.
📳
Zet je telefoon op stil en dim het scherm, zodat je anderen niet stoort tijdens het concert. Foto’s maken is toegestaan tijdens het applaus.
Programma
Joe Hisaishi (1950)
Merry-Go-Round of Life uit de film ‘Howl’s Moving Castle’ (2004, arr. Marijn van Prooijen)
Uitgevoerd door The Residents Academy, Stadsorkest The Residents, Johan de Witt Scholengroep en Residentie Orkest.
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Danse macabre (1874)
Vioolsolo: Wouter Vossen (concertmeester)
Henryk Wieniawski (1835-1880)
Fantaisie brillante op thema’s uit Gounods Faust, op. 20 (1865)
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893)
Suite ‘Het Zwanenmeer’, op. 20a (1875-1877)
Scène
Valse
Danse des Cygnes
Pas d’Action
Czardas: Danse Hongroise
Danse Espagnole
Danse Napolitaine
Mazurka
Scène et Finale
ℹ️
Let op: In Foyer 3 vindt rondom het Prinsjesdagconcert een besloten evenement plaats. We vragen je daarom voor en na het concert gebruik te maken van Foyer 2.
Waar ga je naar luisteren?
Den Haag viert Prinsjesdag, en wij vieren mee! Het Residentie Orkest opent het nieuwe seizoen met een bruisend programma dat onze nieuwe chef-dirigent én nieuwe artist in residence introduceert.
Dodendans
Neem een eng verhaal en een goede dichter en je hebt een prachtig lied. De dichter was Henri Cazalis, die zijn gedicht Égalité, Fraternité in zijn bundel Mélancholia in 1868 publiceerde. Het vertelt over de Dood die na twaalf uur ’s nachts op het kerkhof de skeletten op hun dodendans begeleidt, en bij het ochtendgloren weer verdwijnt. Camille Saint-Saëns maakte er een lied van met een sinister dramatische melodie. Maar hij zag meer in de tekst die uitnodigt tot een orkestrale beschrijving. Zo ontstond in 1874 zijn Danse macabre voor orkest. Niet zomaar een dans, maar een compleet symfonisch gedicht op de beschrijvende tekst van Cazalis. We horen in de verte de klokken zachtjes middernacht slaan. Dan verschijnt de Dood die op zijn valse viool de overledenen uitnodigt tot de dans. Dat gebeurt op de woeste melodie die Saint-Saëns voor het oorspronkelijke lied had gecomponeerd. Al ruiger en wilder wordt de dans waarin de rammelende skeletten duidelijk hoorbaar zijn. Maar dan kraait de haan en kondigt de zonsopgang zich aan. Met een laatste weemoedige frase op de viool laat de dood de geraamtes weer in de graven verdwijnen en verlaat stilletjes het kerkhof.
Virtuoze fantasie
Neem een beroemde opera en een vioolvirtuoos en je krijgt een bijzondere fantasie. De opera was Faust van Gounod, al vanaf de eerste uitvoering in 1859 een enorme kaskraker die avond aan avond volle zalen trok. Gounod trakteerde zijn publiek dan ook op een spannend verhaal vol met makkelijk in het gehoor liggende melodieën. Het werden hits die overal gespeeld, gezongen en gefloten werden en die iedereen kende. In de jaren daarna bleef de opera uitermate populair en liftten componisten in eigen bewerkingen mee op de geliefde melodieën. Een van hen was de Poolse grootmeester op de viool Henryk Wieniawski. Hij nam enkele evergreens uit Faust en verwerkte die in een adembenemende virtuoze fantasie voor viool, waarmee hij op recitals en concerten furore maakte. Het is een echte potpourri waarin hij enkele thema’s de revue laat passeren, eerst eenvoudig gespeeld, vervolgens gevarieerd met allerhande duizelingwekkende capriolen op de viool. De toehoorders vonden het schitterend en nog steeds is het Wieniawski’s bekendste werk.
Ballet met hindernissen
Neem een poëtisch sprookje en een vaardig choreograaf en je krijgt een fantastisch ballet. Maar voor het Zwanenmeer liep het allemaal niet over rozen. In 1875 ontving Pjotr Iljitsj Tsjaikovksi de opdracht tot het schrijven van een ballet over een sprookje rondom een geheimzinnig zwanenmeisje. Het eindresultaat was echter niet bemoedigend. Tsjaikovski, onzeker omdat hij voor het eerst een avondvullend ballet componeerde, was niet tevreden over de summiere samenwerking met de choreograaf en de dansers waren daarom niet blij met de muziek en de choreografie. Niet verwonderlijk dat het een fiasco werd. Latere producties hadden iets meer succes maar veel beter werd het niet. Na 1890 nam de geschiedenis een heel aparte wending. Rond 1892 zocht de beroemde choreograaf Petipa contact met Tsjaikovski om, in het kader van een hele nieuwe uitvoering door het Mariinskitheater in Sint-Petersburg, de muziek aan te passen. Maar voor het tot een serieuze samenwerking kwam, overleed de componist in 1893. Het waren dirigent Riccardo Drigo van het Mariinski en broer Modest Tsjaikovski die de revisie stevig ter hand namen. Het verhaal van het ballet veranderde aanzienlijk en ook de noten van Tsjaikovski ondergingen nogal wat wijzigingen. De première in 1895 van deze nieuwe versie werd een enorm succes en geldt op de dag van vandaag als de standaard van Het Zwanenmeer. Zelfs werd er uit de muziek een suite samengesteld die zijn weg naar de concertzaal moeiteloos vond. Het lelijke eendje was uiteindelijk toch een mooie zwaan geworden. Maar of alle veren van Tsjaikovski’s hand zijn, valt te betwijfelen…
Kees Wisse
Liever op papier? Download een beknopte printbare versie van dit programma.
Biografieën

Residentie Orkest Den Haag

Jun Märkl
.jpg/8b065277a0dba1fd5448f26eb0c10785.jpg)
Bomsori Kim
Fun Fact
‘Efteling in concert’
Iedereen in Nederland kent de Danse macabre. Want bijna allemaal zijn we in de Efteling in het Spookslot geweest waar we het griezelverhaal over de dansende dood op de muziek van Saint-Saëns konden volgen. Die attractie is nu verdwenen, maar in de opvolger heeft de componist een ereplekje gekregen. Danse macabre is een spectaculaire show waarin de muziek van Saint-Saëns een hoofdrol speelt.
Concertmeester Wouter Vossen, die de vioolsolo speelt, heeft een speciale band met het stuk. Hij is namelijk geboren in Berkel-Enschot, had een abonnement op de Efteling en fietste er als kleine jongen bijna ieder weekend naartoe om het stuk te horen in het Spookslot!

RO QUIZ
Vraag: In welk jaar vond het eerste Prinsjesdagconcert plaats?-
1904
Goede antwoord: 1949
Het Prinsjesdagconcert is al ruim 75 jaar dé opening van het nieuwe seizoen van het Residentie Orkest. Het allereerste Prinsjesdagconcert vond plaats op 20 september 1949 in de Haagse Houtrusthallen. Dit gebeurde op initiatief van de net aangestelde chef-dirigent Willem van Otterloo. Sindsdien is het concert niet meer weg te denken uit de programmering van het orkest.
-
1949
Goede antwoord: 1949
Het Prinsjesdagconcert is al ruim 75 jaar dé opening van het nieuwe seizoen van het Residentie Orkest. Het allereerste Prinsjesdagconcert vond plaats op 20 september 1949 in de Haagse Houtrusthallen. Dit gebeurde op initiatief van de net aangestelde chef-dirigent Willem van Otterloo. Sindsdien is het concert niet meer weg te denken uit de programmering van het orkest.
-
1975
Goede antwoord: 1949
Het Prinsjesdagconcert is al ruim 75 jaar dé opening van het nieuwe seizoen van het Residentie Orkest. Het allereerste Prinsjesdagconcert vond plaats op 20 september 1949 in de Haagse Houtrusthallen. Dit gebeurde op initiatief van de net aangestelde chef-dirigent Willem van Otterloo. Sindsdien is het concert niet meer weg te denken uit de programmering van het orkest.

Goede antwoord: 1949
Het Prinsjesdagconcert is al ruim 75 jaar dé opening van het nieuwe seizoen van het Residentie Orkest. Het allereerste Prinsjesdagconcert vond plaats op 20 september 1949 in de Haagse Houtrusthallen. Dit gebeurde op initiatief van de net aangestelde chef-dirigent Willem van Otterloo. Sindsdien is het concert niet meer weg te denken uit de programmering van het orkest.
Vandaag in het orkest
Help Den Haag aan muziek!
Steun ons en help alle inwoners van Den Haag te bereiken en te verbinden met onze muziek.


Bekijk alle programmaboekjes
Houd rekening met uw buren en zet de helderheid van uw scherm omlaag.