Programmaboekje
Brahms 1
vrijdag 28 maart
20:15
uur tot circa 22:30 uur
Na twee decennia in de maak straalt Brahms Eerste symfonie vastberadenheid uit, een ode aan Beethoven met een eigen identiteit. Saint-Saëns’ Egyptische pianoconcert betovert.
Programma
Voorafgaand aan dit concert vindt er om 19.30 uur een Starter plaats. Een levendig en ongedwongen voorprogramma met liveoptredens door onze eigen musici én interviews met solisten en dirigenten. De Starter is gratis toegankelijk en vindt plaats in de Swing Foyer tegenover de garderobe.
Hugo Fejgielman Garcia (1999)
One Minute Symphony: Tonkamentum (2025)
Claude Debussy (1862-1918)
Danse sacrée et Danse profane voor harp en orkest (1904)
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Pianoconcert nr. 5 in F, op. 103 ‘Egyptische’ (1896)
Allegro animato
Andante
Molto allegro
In de pauze schenken wij een gratis drankje.
Johannes Brahms (1833-1897)
Symfonie nr. 1 in c, op. 68 (1854-1876)
Un poco sostenuto – Allegro
Andante sostenuto
Un poco allegretto e grazioso
Adagio – Più Andante – Allegro non troppo ma con brio
Waar ga je naar luisteren?
Een bange Brahms en een vakantievierende Saint-Saëns komen we in dit concert tegen. Maar na de One Minute Symphony begint het met twee kibbelende pianobouwers over een harp.
Het smeden van een symfonie
De opening vanavond is voor de jonge Spaanse compositiestudent Hugo Fejgielman Garcia. Hij zocht naar inspiratie voor zijn One Minute Symphony bij een goudsmid in het centrum van Den Haag. Bij Odinski Jewels ontmoette hij goudsmid Sonja Hunefeld. Hugo was gefascineerd door het proces van het maken van sieraden en kreeg de kans om met Sonja mee te kijken. Samen goten ze een zilveren ring, waarbij Hugo mocht assisteren. Bij zowel componeren als het smeden van juwelen zijn techniek en voorbereiding belangrijk, maar het is de schoonheid van het eindresultaat die de magie bepaalt. Met deze gedachte in zijn achterhoofd liet Hugo zich leiden in zijn compositieproces.
Griekse antieke dansen
Je zal als componist maar in een ruzie tussen twee instrumentenbouwers verzeild raken. Het overkwam Debussy in de strijd tussen Erard en Pleyel. De eerste bouwde al decennia harpen waarmee je met een pedaalmechaniek snaren snel kon verstemmen. Het hield het instrument handzaam maar bepaalde tooncombinaties waren daardoor niet mogelijk. Concurrent Pleyel bedacht in 1897 daarom een harp met voor elke noot een eigen snaar. Dit instrument was weliswaar lastiger te bespelen maar had ook meer mogelijkheden. In 1904 klopte hij bij Debussy aan om ter promotie een stuk voor zijn harp te componeren. Debussy kwam met twee contrasterende dansen. De een was sacraal en riep de sfeer op van de harpen uit de oudheid. De ander was een uitgesproken profane sensuele dans die helemaal paste bij de tijd van het Fin de siècle. Erard kon natuurlijk niet achterblijven en vroeg Ravel voor zijn pedaalharp een virtuoos stuk te schrijven. Uiteindelijk verloor Pleyel de strijd, voornamelijk omdat de pedaalharp al lange tijd helemaal ingeburgerd was. Gelukkig bleven de dansen van Debussy gespaard en konden met enkele aanpassingen ook op Erards harp gespeeld worden.
Tocht over de Nijl
In tegenstelling tot Debussy wiens leven zich hoofdzakelijk in Parijs afspeelde, was Camille Saint-Saëns een echte globetrotter. Niet alleen als pianovirtuoos, maar ook als toerist trok hij de overal naar toe. Vooral de oriëntaalse wereld van Noord-Afrika boeide hem mateloos en hij bleef er vaak een hele winter hangen. In 1896 was hij lange tijd in Egypte waar hij genoot van het land en de Oosterse cultuur. Hij begon daar aan zijn Vijfde pianoconcert en het is dan ook niet verbazingwekkend dat dit werk doordrenkt is van Egyptische couleur locale. In het openingsdeel waan je je in een echte levendige Oosterse souk. Voor het tweede deel vond Saint-Saëns zijn inspiratie tijdens een boottocht over de Nijl in de buurt van Luxor. Hij hoorde de roeiers hun traditionele liederen zingen en één daarvan gebruikte hij in het langzame middeldeel. Je kunt je bij deze muziek prima voorstellen hoe de componist in de lome hitte van de zinderende woestijnzon zich laat meewiegen op het ritme van de zingende bootslieden.
Maar zelfs aan deze vakantie kwam een einde en ging Saint-Saëns weer scheep op weg naar huis. In de vrolijke finale zien we hem genieten van alle gezelligheid die er aan boord van het grote schip heerst. Het wordt nog even spannend als er plotseling een stevige bries opsteekt, maar gelukkig gaat de wind al weer snel liggen en keert de vrolijkheid weer terug.
Beethovens Tiende
Waarbij Saint-Saëns zijn hele leven met ogenschijnlijk gemak het ene orkestwerk na het andere schreef, was Johannes Brahms daar terughoudender in. Hij had inmiddels een aardige reputatie, maar het publiek verlangde meer. Als je echt mee wilde tellen als componist dan moest je een grote symfonie schrijven. Brahms aarzelde. Hoe kon je, na de monumentale negen symfonieën van een grootheid als Beethoven nog een symfonie schrijven die zich met die meesterwerken kon meten? Brahms had al wel enige orkestrale ervaring opgedaan met twee serenades voor klein orkest en zijn Eerste pianoconcert dat behoorlijk wat symfonische trekjes had. Al in 1854 liep hij rond met plannen voor een echte symfonie, maar pas in 1862 stond er iets bruikbaars op papier. Zijn goede vriendin Clara Schumann was opgetogen en bezwoer de componist vooral verder te gaan. Maar Brahms liet het weer jaren liggen en pakte het pas in 1876 weer op, waarna de symfonie binnen enkele maanden klaar was. Tijdens de première bleek dat Brahms’ onzekerheid niet terecht was, want de Symfonie nr. 1 was een overdonderend succes. Dirigent Hans von Bülow noemde het zelfs opgetogen de ‘Tiende van Beethoven’. En al mocht Brahms nog mopperen dat dat een open deur was omdat hij in zijn werk een letterlijk citaat uit Beethovens Negende symfonie had gebruikt, hij was wel blij met dit compliment. Het gaf hem in ieder geval stimulans genoeg om de komende jaren nog drie symfonieën te schrijven.
Kees Wisse
Liever op papier? Download een beknopte printbare versie van dit programma.
Biografieën

Residentie Orkest Den Haag

Jun Märkl
.jpg/edb062a8a774b33c473517c2aebb57c9.jpg)
Dejan Lazić

Mathilde Wauters
Het Residentie Orkest biedt de dirigent en solist bij dit concert een linosnede aan van de Haagse kunstenaar Mariska Mallee.
Fun Fact
Saint-Saëns in tranen
Saint-Saëns speelde zelf de première van zijn Vijfde pianoconcert op 6 mei 1896 in de Salle Pleyel in Parijs. Voor hem een emotionele gebeurtenis, want juist in die zaal had hij vijftig jaar daarvoor als elfjarig wonderkind zijn allereerste openbare concert gegeven. Voorafgaand aan de uitvoering las hij daarom een zelfgemaakt gedicht voor waarin hij zijn overleden moeder bedankte voor de steun die hij in zijn muzikale leven van haar had ondervonden. Overigens is Saint-Saëns ook in Den Haag geweest, toen hij soleerde in zijn eigen Pianoconcert nr. 4 in 1880 in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen.

RO QUIZ
Vraag: Door welk instrument liet Brahms zich inspireren voor zijn ‘Eerste symfonie’?-
Oboe d’amore
Goede antwoord: Alpenhoorn
Acht jaar voor de première van zijn Eerste symfonie was Brahms op vakantie in het Zwitserse Lauterbrunnen, vlakbij de machtige Jungfrau. Daar hoorde hij een alpenhoorn door de bergen schallen. In de zomer van 1868 stuurde hij Clara Schumann een verjaardagskaart met daarop een alpenhoornmelodie, met de begeleidende tekst “Hoch auf im Berg, Tief im Thal, grüss ich dich viel tausendmal”. Precies dit alpenhoornthema wordt in het vierde deel van de Eerste symfonie gespeeld, vlak voor de beroemde Beethovenparafrase.
-
Panfluit
Goede antwoord: Alpenhoorn
Acht jaar voor de première van zijn Eerste symfonie was Brahms op vakantie in het Zwitserse Lauterbrunnen, vlakbij de machtige Jungfrau. Daar hoorde hij een alpenhoorn door de bergen schallen. In de zomer van 1868 stuurde hij Clara Schumann een verjaardagskaart met daarop een alpenhoornmelodie, met de begeleidende tekst “Hoch auf im Berg, Tief im Thal, grüss ich dich viel tausendmal”. Precies dit alpenhoornthema wordt in het vierde deel van de Eerste symfonie gespeeld, vlak voor de beroemde Beethovenparafrase.
-
Alpenhoorn
Goede antwoord: Alpenhoorn
Acht jaar voor de première van zijn Eerste symfonie was Brahms op vakantie in het Zwitserse Lauterbrunnen, vlakbij de machtige Jungfrau. Daar hoorde hij een alpenhoorn door de bergen schallen. In de zomer van 1868 stuurde hij Clara Schumann een verjaardagskaart met daarop een alpenhoornmelodie, met de begeleidende tekst “Hoch auf im Berg, Tief im Thal, grüss ich dich viel tausendmal”. Precies dit alpenhoornthema wordt in het vierde deel van de Eerste symfonie gespeeld, vlak voor de beroemde Beethovenparafrase.

Goede antwoord: Alpenhoorn
Acht jaar voor de première van zijn Eerste symfonie was Brahms op vakantie in het Zwitserse Lauterbrunnen, vlakbij de machtige Jungfrau. Daar hoorde hij een alpenhoorn door de bergen schallen. In de zomer van 1868 stuurde hij Clara Schumann een verjaardagskaart met daarop een alpenhoornmelodie, met de begeleidende tekst “Hoch auf im Berg, Tief im Thal, grüss ich dich viel tausendmal”. Precies dit alpenhoornthema wordt in het vierde deel van de Eerste symfonie gespeeld, vlak voor de beroemde Beethovenparafrase.
Vandaag in het orkest
Help Den Haag aan muziek!
Steun ons en help alle inwoners van Den Haag te bereiken en te verbinden met onze muziek.


Bekijk alle programmaboekjes
Houd rekening met uw buren en zet de helderheid van uw scherm omlaag.