Richard Egarr, muzikale held zonder sokken
Het liefst staat hij blootsvoets voor het orkest, maar vanachter het klavecimbel weet hij ook zijn musici te enthousiasmeren. Vaste gastdirigent Richard Egarr is al jarenlang een graag geziene gast bij het Residentie Orkest: ‘Met dit orkest kan ik grenzen verleggen.’
Op zijn Facebookprofiel omschrijft Richard Egarr zichzelf als ‘music addict’. De Engelse klavecinist en dirigent brengt het merendeel van zijn tijd door op het podium. Naast vaste gastdirigent van het Residentie Orkest is hij Music Director van de Academy of Ancient Music, Artistic Partner van The Saint Paul Chamber Orchestra en Music Director van het Philharmonia Baroque Orchestra & Chorale. In zijn vrije tijd verzamelt hij oude opnames op vinyl en historische partituren. ‘Ik ben gewoon een muziekfreak’, vertelt Egarr. ‘Ik luister ook graag naar andere genres dan klassiek, waaronder pop en jazz. Gelukkig is muziek de enige verslaving die ik heb.’
Beethoven
Binnenkort ontfermen Egarr en het Residentie Orkest zich over Beethovens Vierde symfonie en diens Vioolconcert. ‘Het Vioolconcert dirigeerde ik nog maar een keer eerder, de Vierde symfonie daarentegen meerdere malen. Deze symfonie wordt – geheel ten onrechte – vaak ondergewaardeerd. Waarschijnlijk omdat het stuk gesandwicht zit tussen de baanbrekende ‘Eroica’ en Beethovens overbekende Vijfde. De Vierde symfonie maakt een interessante ontwikkeling door, na een langzame sfeervolle introductie volgt een licht en humorvol werk. Alleen al de fagotpartij is om van te smullen, en daarnaast heel erg lastig. Gelukkig kan ik mij geen betere fagotsectie wensen dan die van het Residentie Orkest.’
Avontuurlijk
Egarr voelt zich nauw verbonden met de musici van het Residentie Orkest. ‘Niets is ze te gek. Dit orkest houdt van een uitdaging en staat open voor nieuwe ideeën. Dat het Residentie Orkest avontuurlijk durft te programmeren, heeft een ongelofelijke meerwaarde. Dat geeft mij de vrijheid nieuwe initiatieven aan te dragen en bijzonder repertoire te introduceren. Zo lijkt het mij bijvoorbeeld geweldig om de ‘Concerti Grossi’ van de barokcomponist Corelli in grote bezetting te brengen. Zijn muziek wordt tegenwoordig meestal uitgevoerd door kleine ensembles, terwijl Corelli indertijd – althans, wanneer er genoeg geld was – het liefst met een orkest van honderd man het podium betrad.’
Onmuzikaal
Egarr komt niet uit een muzikaal nest, maar wist al op jonge leeftijd dat hij piano wilde spelen. Vervolgens werd hij toegelaten tot het beroemde jongenskoor in York Minster. 'We zongen gemiddeld zo’n negen missen per week, op die koorschool is mijn muzikale basis gelegd.’ Egarr studeerde klavecimbel, onder meer in Amsterdam bij Gustav en Marie Leonhardt, en is een veelgevraagd kamermusicus, solist en docent. Maar het dirigeren lonkte ook. ‘Als dirigent heb ik een veel breder muzikaal palet tot mijn beschikking. Probeer op een klavecimbel maar eens legato te spelen of crescendo te maken, dat gaat gewoon niet. Wat dat betreft is het klavecimbel het onmuzikaalste instrument van deze planeet!’
Cadeautje
Egarr zal 2022 inluiden met het Requiem van Mozart, uitgevoerd in Amare door het Residentie Orkest en Capella Amsterdam. ‘Een van de mooiste composities dirigeren in een van de mooiste zalen ter wereld, dat is gewoon een cadeautje. Ik kan me dan ook geen betere manier indenken om het nieuwe jaar te beginnen.’