Sven Arne Tepl over seizoen 2023/2024


Alomvattende muzikale wereldreis

Van miniaturen tot meesterwerken en van Bach tot Wantenaar: het Residentie Orkest biedt in seizoen 2023-2024 een keur aan musici en repertoire uit verschillende culturen en achtergronden. De diversiteit aan ingrediënten belooft een kleurrijk programma.

Sven Arne Tepl, algemeen en artistiek directeur van het Residentie Orkest, neemt zijn publiek graag mee op een muzikale ontdekkingstocht langs verschillende culturen. In de programmering staan diversiteit en veelzijdigheid dan ook centraal. ‘We willen ons publiek iedere keer opnieuw verrassen en inspireren, zowel met een breed en vernieuwend repertoire, als met gastsolisten en -dirigenten met compleet andere achtergronden. We gaan op wereldreis in onze eigen concertzaal Amare.’

Serie Toppianisten

Nieuw in het aanbod van vaste series als Symphonic Friday en de Zondagmatinee is de serie Toppianisten. ‘Het pianorepertoire is groots en veelomvattend; er valt veel te kiezen. We hebben een aantal geweldige solisten in huis, waaronder Denis Kozhukhin die Rachmaninov speelt. En voormalig artist in residence Yeol Eum Son keert terug naar Den Haag.’ Aan nieuw repertoire is ook gedacht: Ralph van Raat vertolkt het pianoconcert ‘Prophecies of Stone’ van John Luther Adams. ‘Adams werkt veel met soundscapes en laat zich inspireren door de natuur van vooral Alaska.’

Auerbach Festival

Met de beroemde componiste Lera Auerbach gaat het orkest een feestje vieren. Een verjaardagsfeest, welteverstaan. Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van deze pianist, componist en kunstenaar organiseert het Residentie Orkest samen met het Koninklijk Conservatorium Den Haag, het Nederlands Kamerkoor en een aantal andere Haagse ensembles een weekendfestival rondom de artistieke duizendpoot. ‘Lera is een vrouw met een tomeloze energie en talloze ideeën. Ze schrijft boeken, maakt prachtige bronzen beelden, doet aan parachutespringen, maar bij ons speelt ze het Pianoconcert nr. 20 van Mozart en dirigeert ze de Nederlandse première van haar Vijfde symfonie. Een artiest met een heel eigen taal, ik verheug me op haar komst.’

Steunpilaren

Chef-dirigent Anja Bihlmaier en vaste gastdirigenten Jun Märkl en Richard Egarr zijn dit seizoen veelvuldig te zien in Amare. ‘Alle drie drukken deze vaste steunpilaren een geheel eigen stempel op het orkest.’ Sinds de opening is er wat geschaafd aan de akoestiek van de concertzaal. ‘De orkestklank was net iets te kaal, met name in de hoge registers zoals de eerste violen. Daar hebben we iets aan gedaan en met resultaat, het is een van de beste zalen in het land geworden! Doordat het geluid nu zo mooi mengt komt het klankbeeld heel dichtbij, alsof je rechtstreeks in de partituur kijkt.’

Artist in residence

De Tsjechische violist en voormalig concertmeester van het Tsjechisch Filharmonisch Orkest Josef Špaček brengt de vioolconcerten van Dvořák, Beethoven en Berg mee. ‘Josef is dit seizoen onze artist in residence. Een bijzonder musicus die beschikt over een heel breed repertoire.’ Lees hier het interview met Josef Špaček.

De wijk in

‘Met projecten als Portiekmuziek, waarbij het orkest de wijk intrekt, willen we contact maken met alle inwoners van de stad. We worden daarbij geholpen door woningbouwverenigingen, zorginstellingen en andere partners. Zij geven aan waar behoefte aan is en daar springen wij op in.' Een mooi voorbeeld zijn de concerten in de Julianakerk in de Transvaalbuurt. ‘Hier is de ontmoeting tussen de musici en de buurtbewoners achteraf soms belangrijker dan het concert zelf. Zo’n contact doet echt iets. Over en weer.’

"Hedendaagse componisten maken gebruik van dezelfde twaalf noten die voorkomen in de hele muziekgeschiedenis, maar je hoort het geluid van nu. De weerklank van wat er leeft in de huidige maatschappij."

- Sven Arne Tepl, algemeen en artistiek directeur van het Residentie Orkest

Klanken van nu

Op het programma staat ook een aantal wereldpremières. Zo is er een concert voor accordeon en orkest van de Nederlandse Mathilde Wagenaar en het Tripelconcert dat de Finse componist Sebastian Fagerlund schreef voor het Storioni Trio. ‘Hedendaagse componisten maken gebruik van dezelfde twaalf noten die voorkomen in de hele muziekgeschiedenis, maar je hoort het geluid van nu. De weerklank van wat er leeft in de huidige maatschappij.’

Getipt door Sven

‘Allereerst, mocht je nog niet in onze fantastische concertzaal zijn geweest, kom dan vooral eens langs! Bijvoorbeeld op vrijdag 19 januari 2024 voor het programma met violiste Alina Pogostkina. Zij speelt dan het Eerste vioolconcert van Prokofjev. In combinatie met de Symphonie fantastique van Berlioz belooft dit een spannende avond te worden.’