Onze nieuwe contrafagot
Contrafagottist Erik Reinders vertelt
Recentelijk heeft het Residentie Orkest een nieuwe contrafagot in gebruik genomen, waaraan de Vrienden van het Residentie Orkest hebben bijgedragen. Erik Reinders, contrafagottist, vertelt er meer over!
“Het oude instrument uit 1978 is weliswaar een uitstekend instrument, maar het instrument heeft wel een ‘gebruiksaanwijzing’. Voor iemand die er niet aan is gewend, is het moeilijk om er egaal en zuiver op te spelen. Ik speel al sinds mijn aanstelling in 1987 op deze contrafagot en ik ben er dus helemaal mee vergroeid. Om het instrument te laten klinken zoals ik wil, heb ik dan ook een heel arsenaal aan hulpgrepen en trucjes. Ik heb er tot nu toe altijd met heel veel voldoening op gespeeld.”
Nieuw model
De ontwikkeling van instrumenten staat echter niet stil. Toen Erik voor een reparatie aan zijn ‘gewone’ fagot bij Maxi Vera in het Amsterdam Bassoon Centre was, mocht hij daar een splinternieuwe Fox contrafagot proberen. “Maxi vertelde dat de bouwers van Fox een nieuw model contrafagot hadden ontwikkeld, met een aantal ingrijpende verbeteringen ten opzichte van oudere instrumenten. Het instrument speelde ongelofelijk fijn en het had een prachtige klank. Het was beter mogelijk om de klank te kleuren en de klankkleur te ‘sturen’ en er zijn geen hulpgrepen meer nodig voor de zuiverheid en de egaliteit. Dit zou nu een geweldig instrument voor het orkest zijn, voor mij en voor de degene die mij ooit gaat opvolgen. Toen bleek dat het mogelijk was om met hulp van de Vrienden van het Residentie Orkest middelen te genereren voor de aanschaf van een nieuwe contrafagot, hebben we besloten om voor de fagotgroep een Fox contrafagot te bestellen. De levertijd bedroeg wel een jaar, want het instrument werd nieuw gebouwd. Dat jaar wachten is absoluut beloond: het nieuwe instrument overtrof al mijn verwachtingen. De collega’s in het orkest zijn eveneens zeer enthousiast. De draagkracht van het geluid blijkt zeer goed te zijn, en de klank mengt zich heel makkelijk in de klank van de houtblazers. Ook in kamermuziek en solistisch repertoire is het een genot om op de nieuwe contrafagot te spelen.”
Wat gebeurt er met de oude contrafagot?
“Zoals ik al vertelde is de oude contrafagot zeker nog geen slecht instrument. Sommige componisten schrijven in hun bezetting twee contrafagotten voor, bijvoorbeeld Stravinsky in zijn balletten De Vuurvogel en Le Sacre du Printemps. Als het dus voorkomt dat er twee contrafagotten nodig zijn, dan hebben we die ook beschikbaar. Ook is het prettig voor mij om altijd een instrument in huis te hebben voor het afwerken van de rieten en voor het studeren. En als de nieuwe contrafagot een onderhoudsbeurt nodig heeft, dan hoeven we niet te wachten tot de zomervakantie, of dat er een periode in het seizoen is waar geen stukken met contrafagot zijn geprogrammeerd.”
Welke programma’s in het komende seizoen kijk je naar uit?
Het komende seizoen zijn er heel wat programma’s om naar uit te kijken waar de contrafagot goed in te horen zal zijn. Ik denk dan aan Ravels Pianoconcert voor de linkerhand, Stravinsky’s Petroesjka, het Eerste celloconcert en de Vijfde symfonie van Sjostakovitsj, Mahlers Tweede symfonie, Prokofjevs Vijfde symfonie, het Vioolconcert van Alban Berg en Beethovens Negende symfonie. En wellicht zit er in de opera van Kaija Saariho, die we met De Nederlandse Opera in oktober gaan spelen, wel een mooie contrafagotpartij.”