Concertseries seizoen 2022-2023
Muzikale bouwwerken als bron van zelfreflectie
"Ons repertoire is een afspiegeling van hoe we ons verhouden tot de wereld én elkaar"
- Sven Arne Tepl – Algemeen en artistiek directeur Residentie Orkest
In het seizoen 2022/2023 staan in de programmering van het Residentie Orkest de natuur en de innerlijke mens centraal. Artistiek directeur Sven Arne Tepl: ‘Ons repertoire is een afspiegeling van hoe we ons verhouden tot de wereld én elkaar.’
‘Ik ben ervan overtuigd dat juist in deze tijd, waarin er sprake is van een tweedeling in de maatschappij, muziek nog belangrijker is dan voorheen’, aldus algemeen en artistiek directeur Sven Arne Tepl. In zijn programmering heeft Sven er bewust voor gekozen om verbanden te leggen tussen de mens, de natuur en spiritualiteit. Thema’s die terugkeren in werken Prokofjevs Romeo en Julia en de Vijfde symfonie van Vaughan Williams. ‘Deze muzikale bouwwerken omvatten een heel leven. Ik denk dat iedereen behoefte heeft aan bezinning en reflectie. Hoe geweldig is het om dit te doen aan de hand van een mooi muziekstuk?’
Vet versus transparant
Een andere leidraad in de programmering van het Residentie Orkest is de muziek van Johannes Brahms. Naast Ein deutsches Requiem en zijn Vioolconcert staan onder meer het Schicksalslied en de Derde en Vierde symfonie op het programma. ‘Bij Brahms weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Hij staat bekend als de meest klassieke componist van de romantische periode. Onze chef-dirigent Anja Bihlmaier en vaste gastdirigenten Jun Märkl en Richard Egarr houden ieder op hun eigen manier van transparantie. Ik ben heel benieuwd naar hun verschillende interpretaties.’
Series en kamermuziek
In Amare gaan in het seizoen 2022/2023 vaste series als Symphonic Friday en de Zondagmatinee weer van start. Voor kamermuziekconcerten kan het publiek terecht in de Nieuwe Kerk. ‘We zijn gezegend met twee locaties met beide een prachtige akoestiek. Onze intrede in Amare heeft het orkest een enorme boost gegeven. De musici moesten op zoek naar een nieuw geluid, waardoor het orkest een heel nieuwe identiteit heeft gekregen, en dat bedoel ik in de positieve zin!’
Artist in residence
De Zuid-Koreaanse pianiste Yeol Eum Son trad nog niet vaak op in Nederland, maar als artist in residence van het Residentie Orkest, Koninklijk Conservatorium en Amare komt daar verandering in. De prijswinnaar van het Tsjaikovski Pianoconcours is naast pianoconcerten van Mozart en Ravel onder meer te horen in Gershwins Rhapsody in Blue. Sven: ‘Ik heb Yeol Eum al eens Mozart horen vertolken en begreep meteen waarom ze alom wordt geprezen om haar kristalheldere spel.’
Nederlands talent
Het Residentie Orkest heeft een lange traditie in het podium geven aan Nederlandse musici en componisten. ‘We hebben Calliope Tsoupaki gevraagd een nieuw werk voor ons te schrijven. Van Joël Bons brengen we een celloconcert in première in Den Haag en van Martijn Padding tijdens de Cello Biënnale Amsterdam. Verder spelen we een nieuw pianoconcert van Rembrandt Frerichs en de Suite uit de spraakmakende opera Ritratto van Willem Jeths.’
Muziek van gerecycled materiaal
Onder de noemer Symphony 2030, een reeks concerten en workshops waarin duurzaamheid centraal staat, vindt ook de Nederlandse première van Gregor Mayrhofers Recycling Concerto voor percussie plaats. ‘Alles wat je ziet aan slagwerk is gemaakt van gerecycled materiaal en ook elders in het orkest worden materialen hergebruikt. Het koper speelt bijvoorbeeld met dempers van gebruikte spullen. Ik vind het belangrijk dat we als orkest een boodschap uitdragen, zoals bewustwording van onze consumptiemaatschappij en de circulaire economie. Zo zie je maar weer, muziek is een uitstekend middel om te reflecteren. Ik zou zeggen: ervaar het zelf!’
Getipt door Sven ‘Het Gloria van Poulenc mag je niet missen. Bij de klanken van dit stuk waan je je in een enorme kathedraal, in een gebouw dat nooit afkomt. We zijn heel blij dat we het Groot Omroepkoor te gast hebben voor dit programma, waarin ook Brahms Schicksalslied zal klinken.’