Ontdekkingsreiziger in de muziek
Jun Märkl
Zijn benoeming tot vaste gastdirigent bezegelt een jarenlange samenwerking met het Residentie Orkest. De Duitse Jun Märkl is vanaf de zomer van 2021 vaker te vinden in Den Haag. ‘Deze rol geeft meer diepgang aan onze relatie.’
Jun Märkl komt bescheiden over en is keurig gekleed in zwarte pantalon en overhemd. Je verwacht dan ook niet meteen dat hij in zijn vrije tijd het liefst wildkampeert en in Afrika is opgeleid tot ranger. ‘Ik ontdek graag andere landen en culturen’, vertelt hij. ‘Wanneer ik op reis ben, houd ik ervan een eigen plek te hebben waar ik zelf kan koken. Het merendeel van het jaar breng ik door in hotelkamers, dus zodra ik de kans krijg, trek ik eropuit met mijn camper. Wanneer ik bij het Residentie Orkest te gast ben, sta ik meestal in de duinen bij Kijkduin. Dan probeer ik altijd iets nieuws te ontdekken in de omgeving. Zo was ik onlangs in Middelburg in Zeeland, een prachtig stadje!’
Gevarieerd dirigententeam
Märkl richt zich met het orkest met name op het Duitse symfonische en operarepertoire en de Franse impressionisten. In februari dirigeert hij onder meer Brahms Eerste symfonie. ‘Ik ben blij dat ik als vaste gastdirigent het orkest vaker kan zien. Dat geeft mij de kans om meer op de lange termijn te plannen.’ Een van zijn doelen is om het orkest stijlbewuster te maken. ‘Daarbij krijg ik hulp van collega-gastdirigent Richard Egarr – die zich ontfermt over het oude en nieuwe repertoire – en uiteraard van chef-dirigent Anja Bihlmaier. Het is enorm prettig om deel uit te maken van zo’n gevarieerd dirigententeam; samen bouwen we aan de toekomst van het orkest.'
Een andere wens van Märkl is om meer opnamen te maken met het orkest. ‘Ik wil het orkest internationaal graag meer op de kaart zetten.’ De dirigent heeft een enorme discografie en ruim vijftig albums op zijn naam staan. ‘Dit seizoen nemen we onbekende balletwerken op van Saint-Saëns. Repertoire dat nooit eerder is opgenomen, dus mocht iemand straks op zoek zijn naar deze muziek, dan komen ze automatisch bij ons terecht.’
Buitenstaander
Hij groeide op in een dorp onder de rook van Keulen. Als zoon van een Duitse concertmeester en Japanse concertpianiste werd Märkl al vroeg omringd door muziek. Eerst speelde hij piano en viool, om later over te stappen naar directie. ’Muziek was mijn uitlaatklep. Ik had het niet makkelijk op school, vanwege mijn etnische achtergrond voelde ik me een buitenstaander. Achteraf heb ik veel van die periode geleerd. Doordat ik me zo bewust ben van mijn afkomst, kan ik me makkelijk verplaatsen in andere culturen.’
Diplomatieke aanpak
‘Ik kom hier graag’, benadrukt Märkl, die al jarenlang geregeld te gast is bij het Residentie Orkest. 'De musici zijn heel flexibel en avontuurlijk, ze staan open voor zowel het bekende als onbekende repertoire. Ze geven duidelijk aan wat ze willen en die directheid kan ik wel waarderen.’ Hoe anders is dat in Azië, waar Märkl ook vaak komt. ‘In landen als Taiwan en Japan moet je heel diplomatiek te werk gaan, daar kun je niet zomaar alles zeggen. Maar die verschillende werelden maken mijn vak nou juist zo leuk.’
De volgende keer dat hij in Den Haag is, wil Märkl weer met de camper komen. ‘Wellicht dat ik hem ergens in de stad kwijt kan nu we in Amare zitten. Ach, ik vind altijd wel een plekje, desnoods op het Spui.’
Märkl studeerde directie bij onder meer Sergiu Celibidache, Leonard Bernstein en Seiji Ozawa. Hij dirigeerde orkesten als de Münchner Philharmoniker, The Cleveland Orchestra en de Oslo Philharmonic. Hij is tevens een gerenommeerd operadirigent en was te gast bij de staatsopera’s van Wenen en Berlijn en de Metropolitan Opera in New York. Ook gaf hij jarenlang leiding aan het Orchestre National de Lyon en het MDR-Sinfonieorchester Leipzig.
Momenteel is Märkl vaste gastdirigent van het Residentie Orkest en vanaf 2022 Music Director van het National Symphony Orchestra of Taiwan.