Jonge componist schrijft nieuw werk voor Prinsjesdag
"Ik heb geprobeerd het dubbele karakter van Prinsjesdag in noten te vangen"
- Max van Platen
De Staten-Generaal heeft voor de Verenigde Vergadering op Prinsjesdag speciaal een compositie laten schrijven door de 26-jarige Nederlandse componist Max van Platen. Dit stuk, Ode al vento (Ode aan de wind), zal worden uitgevoerd door ons eigen koperkwintet.
Het is nu de tweede keer dat speciaal voor Prinsjesdag een jonge componist de kans krijgt een muziekstuk te componeren. Voorzitter van de Eerste Kamer, Jan Anthonie Bruijn: “Het is ontzettend leuk om jong, aanstormend muzikaal talent zo’n podium te kunnen bieden. Van Platen heeft er echt iets heel moois en passends van gemaakt.”
Van Platen studeerde in 2020 af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2008 al won hij het Lions Muziekconcours (piano) en in 2009 de eerste prijs van het Prinses Christina Compositie Concours. Ook was hij tweemaal finalist in de compositiewedstrijd van het Nederlands Blazers Ensemble en twee keer winnaar van de masterclassprijs van het Koninklijk Conservatorium. Van Platens composities werden afgelopen jaren meermaals uitgevoerd op podia in heel Nederland en uitgezonden op Radio 4. Afgelopen februari nog brachten wij in onze reeks One Minute Symphonies zijn stuk Dans van de ekster in première.
Traditiegetrouw klinken op Prinsjesdag in de Verenigde Vergadering ook Il discorso della corona van Jurriaan Andriessen, dat wordt gespeeld bij binnenkomst van de koning, en de Hymne van de Staten-Generaal van Johan de Meij. Deze Hymne werd in 2015 speciaal gecomponeerd ter gelegenheid van de viering van 200 jaar Staten-Generaal.
Een kort interview met Max van Platen.
Hoe is je belangstelling voor muziek ontstaan?
“Ik kom uit een muzikaal gezin. Mijn vader is musicus en componist en mijn moeder heeft muziekles gegeven. Ik heb van jongs af aan veel klassieke muziek om me heen gehoord. Als peuter dirigeerde ik eindeloos mijn knuffelorkest op de muziek van Stravinsky: vooral de Circuspolka Voor een jonge olifant en zijn Scherzo à la Russe. Ook herinner ik me nog dat ik in Parijs met mijn ouders naar de opera L’enfant et les sortilèges van Ravel mocht. Een fantastische belevenis!
Als klein kind bedacht ik ook melodietjes op de piano. Samen met mijn vader improviseerde ik veel. We bedachten dan een thema en speelden er dan op los. Toen ik zeven jaar was ging ik op pianoles bij Julia Wasowicz. Zij heeft me erg geïnspireerd. Vervolgens deed ik als jong kind mee aan de compositiewedstrijd van het Nederlands Blazers Ensemble. Dat was voor mij zo’n bijzondere ervaring dat ik vanaf dat moment dacht: ‘Ik wil later componist worden’. Mijn ontmoetingen met Louis Andriessen versterkten dit gevoel.”
Wat vind je leuk aan componeren?
“Het creëren van een eigen wereld waarbinnen ik alles kan doen wat ik wil. Dat geeft mij veel voldoening. Net als het eindeloos op zoek gaan naar hoe je een bepaald gevoel uit kunt drukken.”
Wat vond je van het verzoek om een stuk te componeren voor de Verenigde Vergadering op Prinsjesdag?
“Ik vind het een grote eer om een stuk te mogen schrijven voor deze belangrijke dag.”
Wat betekent Prinsjesdag voor jou?
“Dan voel ik dat ik er als Nederlander bij hoor. Het is een dag als 4 of 5 mei, of als Koningsdag. Een dag waarop ik mij verbonden voel.”
Kun je iets over het stuk vertellen? Wat is het idee erachter?
“Ik heb geprobeerd het dubbele karakter van Prinsjesdag in noten te vangen. Enerzijds het ceremonieel-statische van de plechtigheid, anderzijds de blik op de toekomst. De opening van het stuk weerspiegelt het ceremoniële begin, daarna komt er meer beweging in de muziek. Dat staat symbool voor de start van het parlementaire jaar, voor de wind die gaat waaien door de Hollandse polders. Of het nu een orkaan is, een fris windje of een zachte bries, wind zal er altijd zijn in Nederland. Hoe somber de tijden nu ook zijn, het stuk eindigt energiek en hoopvol en op de toekomst gericht.”
Hoe heb je de inspiratie opgedaan voor het stuk dat je hebt gecomponeerd voor Prinsjesdag? Hoe ben je daaraan gaan werken?
“Ik heb een paar uitzendingen van Prinsjesdag van de afgelopen jaren teruggekeken. Ik heb ook geluisterd naar het stuk van Jurriaan Andriessen, waar Prinsjesdag mee begint. Dat vind ik heel mooi. Net als de muziek die op 4 mei bij de kranslegging op de Dam wordt gespeeld. Vervolgens heb ik geprobeerd het ritueel vast te leggen in muziek. Ik ben met de middelen die ik had op avontuur gegaan, op zoek naar iets hoopvols en opwekkends.”
Als mensen jouw stuk op Prinsjesdag gehoord hebben, wat zou jij dan willen dat mensen zich daar nadien van herinneren?
“Ik hoop dat ze door de muziek voelen dat het een belangrijke dag is, die ons met elkaar verbindt. En dat ze, hoe veel problemen er nu ook spelen, toch vertrouwen houden in de toekomst.”