‘Dit seizoen is één groot openingsfeest’ 


Sven Arne Tepl

Een favoriete zitplaats in de nieuwe Concertzaal van Amare heeft algemeen en artistiek directeur Sven Arne Tepl niet. ‘Uiteraard heb ik heel veel stoelen uitgeprobeerd, zowel in de zaal als op beide balkons en dan met en zonder publiek. Hoe ik mijn best ook doe, ik kan geen ‘blind spots’ vinden: het klinkt gewoon overal even goed!’ 

Met de term ‘blind spots’ doelt Sven op plekken waar het minder klinkt, een fenomeen dat vaker voorkomt in concertzalen. In Amare kan hij ze niet vinden. De orkestleden zijn al net zo enthousiast over de heldere akoestiek van hun nieuwe onderkomen. ‘Er heerst een optimistische stemming’, aldus Sven. ‘De musici kunnen elkaar goed horen, wat niet alleen het samenspel bevordert, maar ook uitnodigt tot investering in klank. Maar het allermooiste is toch wel dat we ons publiek weer mogen verwelkomen in deze prachtzaal.’ Geanimeerd vertelt hij over de programmering van de rest van het seizoen. 

Series weer van start
Nu het Residentie Orkest is gesetteld in Amare, gaan in 2022 de series weer van start. Naast het Vrijdagavond-abonnement en de Kamermuziekserie in de Nieuwe Kerk keert ook de Zondagmatinee terug. Ook zijn er weer Masterclassics. Over hoogtepunten moet Sven lang nadenken. ‘Het voelt alsof ik een favoriet kind moet kiezen. Als ik dan een keuze moet maken, dan maar meteen het klapstuk van het seizoen: het Requiem van Verdi. Dit stuk heeft een imposante bezetting, op het balkon rondom het orkest zingt straks een koor van honderd man. Onze chef-dirigent Anja Bihlmaier dirigeert het werk voor de eerste keer. Haar inspirerende visie en ruime ervaring als operadirigent maken dat deze uitvoering vast en zeker een succes wordt.’ 

Een ander noemenswaardig concert is volgens Sven de uitvoering van Bruckners Negende in combinatie met de wereldpremière van de orkestsuite van Otto Kettings opera ‘Ithaka’. Sven: ‘Ketting componeerde deze opera speciaal voor de opening van het Muziektheater Amsterdam in 1986. Een spraakmakend stuk met invloeden van componisten als Alban Berg en Arnold Schönberg. Toen musicoloog en componist Elmer Schönberger mij vroeg of ik interesse had in een orkestsuite van deze opera, was ik meteen verkocht.’ 

Artist in residence 
Ook artist in residence Simone Lamsma zal een aantal keren te horen zijn, ditmaal onder meer in Ravels ‘Tzigane’ en het Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj. ’Simone komt al jaren bij ons. Het is mooi om te zien hoe zij zich ontwikkelt, ze gaat steeds dieper in op de materie. Daarnaast staat ze open voor onbekend en nieuw repertoire, dat bewonder ik.’ Gedurende haar residentie speelt Lamsma ook een recital in de Nieuwe Kerk en zal ze een masterclass geven aan studenten van het Koninklijk Conservatorium. 

Amare Studio 
Sven was nauw betrokken bij het ontwerp van Amare. Dat de educatiestudio’s achter de concertzaal moesten komen, was vanaf het begin een randvoorwaarde. ‘We krijgen veel bezoek van scholen die na een workshop het orkest bezoeken. Vanuit de educatiestudio’s is het maar een paar stappen. Dat soort contactmomenten zijn ontzettend belangrijk, zo brengen we klassieke muziek dichterbij. We willen dan ook praktisch alle repetities toegankelijk maken voor bezoek.’ 

Dankzij de inschuifbare tribune biedt Amare Studio, de repetitieruimte van het orkest, plaats aan maximaal 200 concertbezoekers. ‘Daar is straks de voorstelling ‘Anne & Zef’ te zien, een kinderopera over Anne Frank en de Albanese vluchteling Zef. In deze productie staan belangrijke thema’s als identiteit en weerbaarheid centraal. Bijzonder is dat de Syrische sopraan Mireille Bittar de rol van Anne Frank zal vertolken.’ 

Tot slot wil Sven graag zijn favoriete plek in Amare laten zien: de hangtrap op de vijfde verdieping die naar de afdeling Jong Talent leidt. ‘Deze trap is architectonisch zo gaaf ontworpen. Hij hangt aan stalen kabels en door het glazen dak lijkt het alsof hij naar de hemel reikt. Een schoonheid die –net als bij muziek – moeilijk is te omschrijven. Kom dus vooral zelf langs.’