Meer over Dorine
1992
Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Frans Vester.
Ik studeerde bij Frans Vester aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, die nog steeds mijn grootste inspirator is, als fluitist, maar vooral ook als musicus/musicoloog: ”hoe benader je muziek”, ‘waar gaat het om”. Hij was een pionier op het gebied van uitvoeringspraktijk, het bespelen van authentieke instrumenten en specialist in Mozartinterpretatie. Ik heb mijzelf daarna verder ontwikkeld, door in goede ensembles te pelen, zoals het Odeion-blazersensemble, Fides Blaaskwintet en de Amsterdamse Bachsolisten. Veel in diverse Nederlandse orkesten gespeeld, als eerste baan solo-piccolo in het Nederlands Balletorkest, daarna als eerste fluit. Vanaf 1992 ben ik solo-piccolo van het Residentie Orkest, en ben daarin omgeven door een fantastische houtgroep.
Waar luister ik graag naar?
Debussy – Prélude à l'après-midi d'un faune, het liefst door het Concertgebouworkest met solofluitist Paul Verhey.
Ravel – Suite nr. 2 uit ‘Daphnis et Chloe’
Telemann – 12 Fantasieën voor traverso (alleen door B. Kuijken)
De fluit komt het mooist tot zijn recht bij de Franse impressionisten, de kleurmogelijkheden, zwevend tussen hemel en aarde. De Fantasieën van Telemann zijn een soort immer wederkerende parels uit de Barok, net als de Bachsuites voor cello, die kun je je hele leven blijven spelen, juist het puriteinse, de essentie blijven ontdekken. Verder houd ik erg veel van strijkkwartetten, Beethoven, Haydn, Bartók maar ook Ravel en Debussy. Mocht ik meerdere levens hebben, zal het ik in het volgende leven ook een strijkinstrument willen spelen, vanwege het fantastische repertoire.