
Meer over Ben

Aan de inmiddels verkochte Jean-Baptiste Vuillaume (1863) heb ik hele goede herinneringen, het was een hele stabiele viool. Tegenwoordig speel ik regelmatig op een viool van Gaspare Lorenzini (1755), ooit toebehoord aan de legendarische violist Ossy Renardy. Tevens speelt Ben op een moderne viool van Tetsuo Matsuda uit 1998, gebaseerd op de violen van de achttiende-eeuwse Italiaanse vioolbouwer Guarneri del Gesù.
1981
Conservatorium van Amsterdam bij Herman Krebbers (einddiploma solospel). Kreeg tevens les van Louis Sons en Boris Belkin en volgde een masterclass bij Christian Ferras.
Beethoven, Berlioz, Wagner en Schumann maar ook John Lennon en Frank Zappa. En qua symfonieën de Tweede van Rachmaninov!
Waar luister ik graag naar?
Ik koos voor vier werken die de loop van de muziekgeschiedenis hebben veranderd zoals Beethovens onovertroffen Strijkkwartet nr. 14 (opus 131), ‘Tristan und Isolde’ van Wagner met het beroemde, tot dan ongehoorde Tristan-akkoord en het revolutionaire ‘Sacre du Printemps’ van Stravinsky. En natuurlijk de ‘Symphonie fantastique’ van Hector Berlioz, geschreven twee jaar na de dood van Schubert en drie jaar voor de geboorte van Brahms. Het werd voor het eerst uitgevoerd in 1830 en stond meteen symbool voor de muzikale avant-garde. Tot slot luister ik ook graag naar de muziek van John Lennnon, die op een heel ander muzikaal vlak wist te vernieuwen, ook na zijn tijd bij de Beatles. Het zijn composities die me nog steeds raken.