Meesterpianist Steven Osborne
Anja Bihlmaier met Schuberts Onvoltooide
Dit concert is helaas al geweest. Maar niet getreurd! We spelen binnenkort veel meer concerten.
Beethovens Vijfde pianoconcert is magistraal. De grandeur van het werk past bij de eerste ontmoeting van twee muzikale grootheden: chef-dirigent Anja Bihlmaier en meesterpianist Steven Osborne. Met het Residentie Orkest doen ze vanavond het Keizerconcert zijn naam eer aan. Een andere componist uit Wenen laat ook van zich horen: Franz Schubert. Zijn Achtste symfonie staat bekend als de ‘Unvollendete’. Schubert maakte immers maar twee delen. Of er meer kwam weten we niet. Maar wat er is, is absoluut muziek van een ongekende schoonheid.
De Schotse meesterpianist Steven Osborne speelt met alle grote orkesten van de wereld en won tal van prijzen. Het Keizersconcert heeft alles om zijn veelzijdigheid door te laten klinken: vrolijk en virtuoos onstuimig, maar ook dromerig en meditatief. De Beethoven-vertolkingen van de wereldbefaamde pianist zijn dan ook vlammend waar nodig, tot tranen toe ontroerend in de langzame delen. Voor Dumbarton Oaks ‘leende’ Igor Stravinsky muziek van Bach. Zie het als een eerbetoon aan het genie Bach. Stravinsky deed daar zelf dan ook helemaal niet moeilijk over. Hoeft ook niet: uiteindelijk wist hij het werk onmiskenbaar Stravinsky-jazzachtig te laten klinken.
Anja Bihlmaier dirigent
Steven Osborne piano
Stravinsky Dumbarton Oaks
Schubert Symfonie nr. 8 ‘Unvollendete’
Beethoven Pianoconcert nr. 5 ‘Keizer’
Zondag 14 april - 14.15 uur
13.15 uur – zaal open
13.30 uur – starter
14.15 uur – concert
16.15 uur – einde concert
Dit concert is inclusief pauze.
Toprang: € 62,-
Rang 1: € 52,-
Rang 2: € 44,-
Rang 3: € 39,-
Rang 4: € 34,-
Prijzen zijn inclusief garderobe en drankje in de pauze.
Bekijk hier de plattegrond van de Concertzaal in Amare.
"Met vlammend pianospel leek Steven Osborne te proberen alle noties van verheven grootsheid of heerszucht die door de ondertitel van het werk werden gesuggereerd, te verdrijven en de verbeeldingskracht en durf van Beethovens Vijfde pianoconcert weer op de voorgrond te brengen"
- New York Times